Vad är träning?

Jag tänker att jag vill omdefiniera lite vad träning är. För mig har träning alltid varit något rätt så fysiskt krävande som förbättrar kondition eller ökar styrka. Men ibland går det inte att tänka så. Träning kan vara att jag tar mig till bassängträningen varje torsdag eller går en kort promenad på morgonen. 

Jag tänker att jag vill omdefiniera lite vad träning är. För mig har träning alltid varit något rätt så fysiskt krävande som förbättrar kondition eller ökar styrka. Men ibland går det inte att tänka så. Träning kan vara att jag tar mig till bassängträningen varje torsdag eller går en kort promenad på morgonen. 

All rörelse är bra rörelse. Oavsett om det är ett tungt löppass eller rörlighetsträning i vatten. Träning är att röra på sig och låta kroppen arbeta, både lite och mycket. Och det är nog i variationen som magin ligger ändå. Det går inte att pressa sig själv till max sju dagar i veckan, året runt. Men kanske tre, två, en dag i veckan. Eller ingen alls. Huvudsaken är att man rör på sig och att man gör det som känns bra och som man själv mår bra av!

När min reumatism känner för att jävlas extra mycket med mig gör minsta lilla rörelse ont. Ibland väldigt ont. Då gör det ont att springa, att gå, att yoga, att simma, att göra sjukgymnastik, att vända mig om, att resa mig upp, att sätta mig ner, att gå i trappor, att sitta ner en lång stund, att stå upp en lång stund, att böja mig ner. Allt allt allt gör fruktansvärt ont. Det är så sjukt frustrerande att inte kunna träna då, för jag vet att det är det som hjälper när medicinen inte är tillräcklig. Träning är trots allt halva behandlingen för patienter med AS (och antagligen andra också). Men dom dagarna, de perioderna, då är träning att ta mig ur i sängen. Att gå till köket. Att ligga på yogamattan och stretcha (om det går). Att kanske ta sig till bassängträning. Och det får vara tillräckligt. Jag måste tänka att det är tillräckligt och känna att jag gör det jag kan, med de förutsättningarna jag har. 

Just nu försöker jag rehabilitera mig efter ett fruktansvärt långt och krävande skov (för de som inte vet går AS i skov = att man får perioder med extra mycket inflammationer och därmed smärta). Så nu är det lågintentensiv träning som gäller. Och kan jag träna tuffare vissa dagar så är det en bonus. Men fokus ligger på promenader, styrka och rörlighet. Jag skulle gärna vilja träna mer och hårdare. Men det jag gör, med de förutsättningarna jag har, är tillräckligt just nu. 

Idag har jag varit på bassängträning hos sjukgymnasten. Det är typ den bästa träningen som finns. Rörlighetsträning i 34 graders varmt vatten! 🙂 Hann med en liten sväng på gymet också, vilket var en bonus! 

Vill tacka för all fin respons jag fått också, det är så roligt att veta att ni läser 🙂 Tusen tack! Ha det gött! 

sites/default/files/IMG_9652.JPG

Gymet i måndags. Klarade inte av att träna så som jag hade tänkt, så det blev till att ligga på träningsmatta och stretcha istället! Tillräckligt 🙂 

sites/default/files/IMG_9638.JPG

Under påsken testade jag att spela golf – en helt ny typ av träning för mig. Har aldrig någonsin sett golf som träning eller ens motion, det var något som pensionärer och snobbiga personer ägnade sig åt. Och hur svårt kunde det vara liksom?! Fick äta upp varenda fördom jag hade, för det va skitsvårt och jag fick träningsvärk i mage och armar.. 😛 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer