Funktionell Träning

Tips på hur du får tränings motivationen tillbaka!

Hej på er!

Det finns många anledningar till att motivationen går upp och ner. Igår passade jag på att fråga några av mina PT klienter vad det är som driver dem till hålla i sin träning regelbundet 2-3 gånger i veckan. 

Vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år utan uppehåll. Bortsett från förkylningar. Då fick jag följande svar;

”Vet att jag mår så bra efter passet”

”Jag vet att jag måste, för att slippa ha ont”

”Faktiskt så längtar till dina pass för det är så kul”

”För att orka med mitt jobb”

Det alla nämnde utöver detta var variationen. Jag slänger ofta in något oväntat.

Ett nytt rörelesemönster, drar med gummiband ut, hittar en ny backe att springa i, slänger in 3D mattan, ber kunden ta med sin favoritmusik till passet. Tipsar om ett lämpligt gruppträningspass, sätter nya styrkemål eller slänger om uppvärmningen totalt. Varför inte prova en ny maskin?

Jag brukar be mina klienter fundera ut en vardagsrörelse hon/han vill bli starkare i. Denna rörelse gör att kunden blir ännu starkare i sin svagaste länk.

 

 

Igår tränade jag och min kund på hur hon lätt kan bära sin ved hon hugger när hon är på landet. Hon får ofta ont i ryggen så vi fokuserade på vilken teknik hon ska ha när hon bär veden. Vi har även fokuserat extra på core för att avlasta ryggen.

Smärta i ryggen när du tränar kan bero på svaga coremuskler. Om du inte har tillräckligt starka magmuskler belastar du ryggen istället för hela bålen.

Tips! Släng in medvetna ”snedbelastnings” övningar i dina vanliga övningar, exempelvis utfall. Där du belastar en sida mer så du måste använda magstödet. Som den jag gör på bilden, viktigt att vara supernoga med tekniken.

Så ha kul, var noga med tekniken och variera din träning är mina tre bästa tips för att inte tappa motivationen!

/Therese

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras