5 tips för att klara av rampen på Tough Viking

Rampen på Tough Viking blir ett intressant möte. Jag har varit och tränat på rampen ett par gånger på Sats Regeringsgatan i Stockholm, riktigt bra gym för den som inte vill träna i maskiner (för det finns inga mer än löpband, roddmaskiner och assault bikes). De har byggt om hela anläggningen och satsat på stora öppna ytor med bl.a. rep, nät, monkey bar, skivstänger, wall balls och en ramp som är lika hög som den på Tough Viking.

Rampen på Tough Viking blir ett intressant möte. Jag har varit och tränat på rampen ett par gånger på Sats Regeringsgatan i Stockholm, riktigt bra gym för den som inte vill träna i maskiner (för det finns inga mer än löpband, roddmaskiner och assault bikes). De har byggt om hela anläggningen och satsat på stora öppna ytor med bl.a. rep, nät, monkey bar, skivstänger, wall balls och en ramp som är lika hög som den på Tough Viking.

Men att ta sig upp för rampen (om jag inte minns fel är den 4,8 meter hög) är inte helt enkelt. Jag har frågat deras personliga tränare om de bästa tipsen för att klara av rampen vilka jag såklart delar med mig av. Men innan vi går in på det vill jag bara tipsa om att ha ett par slitstarka tights när du övar på rampen, i alla fall om du åker rutschkana nedför. Både jag och min teammate har spräckt ett par när vi har övat – och man vill ju inte gå runt med ett hål mitt på rumpan..

sites/default/files/13141058_10155041946329848_975804136_n.png.jpeg

sites/default/files/13162416_10155041949574848_1922640865_n.jpg

5 tips för att klara av rampen på Tough Viking: 

– Vad det gäller skor är platta att föredra, det ger bättre grepp.

– Under loppet bör du pusta ut och samla kraft innan du springer mot rampen.

– Jogga mot rampen i relativt lugn takt. När du tar första steget på rampen börjar du öka farten, sedan accelererar du när rampen börjar luta uppåt.

– Ta korta snabba steg och fäst blicken uppåt, inte rakt in i väggen.

– Sista steget trycker du ifrån rejält och skjuter dig uppåt. 

Svårare än så är det inte, haha. Under loppet på lördag är rampen sist av alla 25 hinder, undra hur pigga benen är då..? Dock finns det rep (hoppas jag!?) som hänger nedför rampen, så är kraften inte hundra får man satsa på att fatta tag i ett sådant. 

/Hanna

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer