Fortsättningen på förberedelserna

Efter sju sorger och åtta bedrövelser (även kallat fem veckor av all möjlig sjukdom, Tack för det Vabruari) så är jag äntligen tillbaka på spåret.

Kroppen värker mer än den brukar och löpningen går långsammare än jag önskar men man får vara glad för det lilla. Jag har börjat rätt hårt med att löpa 4 gånger i veckan medan jag tränar boxning och mma 3-4 gånger i veckan.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser (även kallat fem veckor av all möjlig sjukdom, Tack för det Vabruari) så är jag äntligen tillbaka på spåret.

Kroppen värker mer än den brukar och löpningen går långsammare än jag önskar men man får vara glad för det lilla. Jag har börjat rätt hårt med att löpa 4 gånger i veckan medan jag tränar boxning och mma 3-4 gånger i veckan.

Planen är att löpningen skall ge mig uthålligheten och konditionen som behövs. Det är ändå 10 km vi pratar om, och om jag inte orkar distansen hjälper det inte att jag kan klättra rep eller slänga mig utför ramper.

Boxning/MMA är allsidigt, roligt och bra träning för hela kroppen. Man tränar:

* kondition

* fysisk styrka

* psykisk styrka

* Kroppskontroll och motorik

MMA-delen bidrar också med en hel del lyft och rörelser från stående till liggande och tillbaka. Det är en explosiv träning vilket säkerligen kommer att behövas på banan. Jag inbillar mig det kommer vara till nytta när man slänger sig mellan hinder och skall orka ta sig vidare.

Uppvärmningen och mellansekvenserna utgörs av armhävningar, burpees, situps och en del annat. Vi snackar riktigt bra allround träning för att få till en bas-fysik för utmaningen som kommer.

Jag tänker utveckla min träning med mer gym.

Jag har undersökt en del och det verkar finnas konsensus runt det faktum att kondition och styrka är ganska viktiga. Men styrka är många saker, och det verkar framför allt som att många tappar i de hinder som innebär att man skall bära sig själv, som rope climb eller romerska ringar. Jag testade repet häromveckan, och insåg att jag behöver verkligen träna den delen! Tur kollegorna har gjort lite research tidigare med repklättring.

  Känns lagom kul att orka springa banan om man inte kommer vidare från hindren med någorlunda heder i behåll.

Lite mer än 2 månader to go. Fullt ös.

sites/default/files/aes_boxning.JPG

/Andreas

 

********************
Andreas resa mot Tough Viking sponsras av MyProtein, Skinz och Sony.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer