Wall ball – bra övning för puls och rumpa

Wall ball är en bra övning för både ben, rumpa och puls. Den körs ofta inom crossfit men i och med att allt fler gym utvecklar sitt koncept och gör mer utrymme för funktionell träning börjar bollarna leta sig in även på vanliga gym. Här om dagen var jag var och körde ett gäng wall balls på Sats Regeringsgatan.

Wall ball är en bra övning för både ben, rumpa och puls. Den körs ofta inom crossfit men i och med att allt fler gym utvecklar sitt koncept och gör mer utrymme för funktionell träning börjar bollarna leta sig in även på vanliga gym. Här om dagen var jag var och körde ett gäng wall balls på Sats Regeringsgatan.

Så gör du wall balls: 
Fatta tag i en wall ball (har du aldrig kört övningen tidigare rekommenderar jag den lättaste varianten). Stå cirka en armlängd från väggen. Håll både bollen och armbågarna nära kroppen. Gör en så djup knäböj du kan utan att tappa teknik, fäst blicken upp på väggen (vanligtvis finns en markering du ska komma ovan).

Kasta upp bollen mot väggen, använd kraft från höften. Fånga bollen så högt som möjligt och dämpa farten genom att göra en ny knäböj. Med andra ord, försök att inte stanna upp upprätt, rörelsen ska gå i ett svep. Tänk på att ha vikten på hela foten med tyngd på hälarna. Knäna pekar åt samma riktning som tårna, lätt utåt. Tänk även på att pressa knäna utåt i knäböj och håll upp bröstet. 

När du får upp farten och kan köra många repetitioner på rad utan att tappa bollen blir det en riktigt bra pulsövning. Kör hårt!

sites/default/files/Wallball.jpgKompressionskläder från Skins

/Hanna

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer