Antal steg om dagen

Jag tänkte låta bilden nedanför tala lite för sig själv. Till vänster är en dag när jag är på kurs, medan till höger är en vanlig arbetsdag för mig. Bilderna inkluderar ingen löpning eller annan träning så min del tilkommer de stegen utöver dessa. Gällande vänsterbilden får jag tillägga att jag inte hade med mig telefonen i pauserna så det tillkommer väl några steg vid klockan 10, 12 och 14, utöver dettaa så satt jag still. På bilden till höger tog jag en promenad efter gymmet till ICA för att att hämta ut ett paket på kvällen.

Jag tänkte låta bilden nedanför tala lite för sig själv. Till vänster är en dag när jag är på kurs, medan till höger är en vanlig arbetsdag för mig. Bilderna inkluderar ingen löpning eller annan träning så min del tilkommer de stegen utöver dessa. Gällande vänsterbilden får jag tillägga att jag inte hade med mig telefonen i pauserna så det tillkommer väl några steg vid klockan 10, 12 och 14, utöver dettaa så satt jag still. På bilden till höger tog jag en promenad efter gymmet till ICA för att att hämta ut ett paket på kvällen. Men i vanliga fall hamnar jag på ändå oftast på mellan 11 000 och 14 000 steg om dagen.

Men jag kan tänka mig att många känner igen sig i bilden till vänster? Man tar sig till jobbet / skolan och sen blir man sittande till pausen, då tar man sig en bensträckare till kaffemaksinen och så sätter man sig i fikarummet för att därefter återgå till skrivbordet och jobba för ayy sedan ta lunch, jobba lite till därefter innan en sista paus och sedan sista rycket framför skrivbordet. Och sedan tar man sig hem från jobbet och drar för att tränar. Så hur ska man få till dessa extrasteg i vardagen?

– Gå till kollegan istället för att maila/ringa
– Ta en promenad på lunchen och få båda dagsljus och motion (win-win)
– Stå upp och jobba (det blir lättare att man rör på sig och går till kollegor iställt för att maila eller ringa)
– Ta trapporna (alla trappor)
– Hoppas av nån hållplats innan eller parkera bilen på den där billigare parkeringen som ligger en bit ifrån 
– Har du möjlighet så gå eller cykla till jobbet
– Ha promenadmöten (ta vara på det fina vädret och kör mötet utomhus! Beror ju så klart vilket möte det gäller vissa funkar och vissa funkar inte)
– Ta micropauser gå och hämta kaffe, gå till skrivaren, gå på toaletten, hämta en pärm som står i andra änden av kontoret. FInns massor av anledningar att röra på sig. 
– Pluggar du och ni har grupparbete, så bestäm er för att ta pauser där ni tar en bensträckare
– Detsamma gäller om ni har ett långt möte, våga ta en paus. mötet blir bara effektivare om ni får en bensträckare och rummet får in ny luft

Vad gör ni för att komma upp i minst 10 00 steg om dagen? 🙂

sites/default/files/Untitled.jpgBildenvisar till vänster: kursdag och till höger vanlig arbetsdag

/ Maria

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer