Fem viktigaste punkterna för mig inför loppet

Förberedelser är viktigt för något som Tough VIking. Men det är många saker att hålla koll på.

Här är mina fem viktigaste punkter att arbeta med.

sites/default/files/soldiers-885905_640.jpg

Förberedelser är viktigt för något som Tough VIking. Men det är många saker att hålla koll på.

Här är mina fem viktigaste punkter att arbeta med.

sites/default/files/soldiers-885905_640.jpg

1/ Träna med hela kroppen
Detta lopp kommer kräva allt. Varje muskel kommer värka. Härligt! Det gäller att försöka få en helhetsträning där hela kroppen får arbeta. Man vill inte sträcka den där muskeln man aldrig använder annars i ett kritiskt skede.

2/ Träna burpes och armhävningar
Det kan vara så att man missar något hinder. Bättre då att vara förberedd så det inte blir ett distraherande moment utan att man gör det fort och går vidare. Även en oerhört viktig sak rent mentalt.

3/ Glöm inte terrängen
Hindren i all ära men man skall också orka fram och orka ta dig an dem. Att springa är bland det bästa jag vet, men det är lite annorlunda med ett race som detta. Glöm inte bort att träna uthållighet för bästa resultat.

4/ Förbered dig på kyla
Det kommer vara hinder med kyla, som Stockholms Ice tank. Jag vet inte vad Köpenhamn kommer bjuda på men Öresund är inte så varmt. Även om solen skiner så kommer kroppen reagera och i värsta fall bli chockad. Ett sätt att förbereda sig på detta är att till exempel simma i kallt vatten för att sedan hånga med armarna i ett träd i närheten. Att bada i badhuset och sedan stretcha småfrysandes på väg till handduken räknas inte.

5/ Höjder
Jag säger det direkt: jag gillar inte höjder. Jag inser också att jag missat att en del hinder faktiskt kan nå ansenlig höjd. Det är något man får ställa in sig på, allt är inte på markplan.

Har du hittat dina utmaningar än?

/Andreas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer