Klättra i rep – tekniktips från experten

Team SportHälsa i Stockholm har nu tagit sig an repklättring! Ett av hindrena i Tough Viking innebär ju att klättra upp för ett rep och ringa i en klocka. Vi var på Nox Box, en relativt nyöpnnad crossfit-box vid Globen för att träffa crossfit-coachen och PT:n Johan Karlsson. Varken jag (Hanna) eller Maria hade klättrat i rep, någonsin. Vi har knappt tagit i ett rep tidigare. Så Johan gav en skön förvarning om att det kommer kännas i händerna, vilket vi båda skriver under på.. 

Team SportHälsa i Stockholm har nu tagit sig an repklättring! Ett av hindrena i Tough Viking innebär ju att klättra upp för ett rep och ringa i en klocka. Vi var på Nox Box, en relativt nyöpnnad crossfit-box vid Globen för att träffa crossfit-coachen och PT:n Johan Karlsson. Varken jag (Hanna) eller Maria hade klättrat i rep, någonsin. Vi har knappt tagit i ett rep tidigare. Så Johan gav en skön förvarning om att det kommer kännas i händerna, vilket vi båda skriver under på.. 

sites/default/files/DSC_1283.JPG

sites/default/files/DSC01087.jpgCoach Johan! Grymt lugn, pedagogisk och skrattade glatt åt några svordomar och dåliga skämt. 

sites/default/files/DSC01006_1.JPGFör att förbättra greppet när du klättrar i rep är det smart att gnida in händerna i kalk.

sites/default/files/DSC01009_2.jpgSupertaggad chefredaktör!

sites/default/files/DSC01019_0.jpg..Maria var stenfokuserad

Det första vi fick göra var att hoppa upp i repet, hänga raklång och hoppa ner. Därefter hoppa upp igen, hänga och dra upp knäna mot armbågarna. So far, so good. Sedan kommer det svåra – att lyckas låsa repet mellan fötterna. Hur man sedan väljer att klättra i rep verkar vara lite av en smaksak. Vissa jobbar mer med armarna, andra med benen.

Det som jag tyckte var enklast var att dra upp benen mot armbågarna, lossa repet helt med fötterna för att låsa repet med fötterna på nytt. Därefter får man pressa sig upp med benen. På så vis jobbar man mer med ben och mage än med armar. Jag försökte få repet att “glida” nedåt medan jag drog upp mina knän (för att slippa låsa repet på nytt) men det gick inget vidare för mig. Något att jobba på med andra ord!

5 steg till att lära dig klättra i rep:

sites/default/files/DSC01052.jpgSteg 1: Hoppa upp och känn att du hänger stabilt.

sites/default/files/DSC01053.jpgSteg 2: Dra upp knäna mot armbågarna.

sites/default/files/DSC01031.JPGSteg 3: Ha repet mellan dina ben, låt det gå på ena utsidan av foten.

sites/default/files/DSC01062.JPGSteg 4: Hämta därefter repet med motsatt fot och lägg det ovanpå den andra foten.

sites/default/files/DSC01068.jpgSteg 5: Lås repet mellan dina fötter.

Det tar sin tid att få till låsningen effektivt. Vi hade problem att få rörelsen smidig och viftade gärna med både ben och fötter i stora cirklar. Det gör att armarna tar slut ganska snabbt. Så fort du låser repet kan du vila och du blir genast väldigt stabil. I övrigt gick det ganska bra, båda klarade av att klättra upp till taket och det var verkligen hur kul som helst!

sites/default/files/DSC01077.JPG

sites/default/files/DSC01079_0.JPG

sites/default/files/DSC01013.jpg

sites/default/files/DSC01020.jpg

sites/default/files/DSC01022.jpg

Vi fick också tips om en övning där man sitter på golvet och drar upp sig själv. Repet hänger över en ställning och är fäst i en kettlebell. 

sites/default/files/DSC01032.JPG

sites/default/files/DSC01034_1.JPG

sites/default/files/DSC01049.JPGVissa drog ju dock upp kettlebellen i stället..

sites/default/files/DSC_1285.JPGDet här med att hänga still i repet för att ta en fin bild gick sisådär haha..

sites/default/files/DSC_1287.JPG

sites/default/files/DSC_1294_0.JPG

sites/default/files/DSC01056.jpg

sites/default/files/DSC01055.jpg

Jag och Maria hade i alla fall riktigt kul samtidigt som vi fick massor av bra tips. Johan är en grym coach och vill du ha hjälp med din träning så kan vi varmt rekommendera honom! Ni hittar Johan på hans instagram Knappenkarlsson. Nästa gång vi träffar honom ska vi gå igenom monkey bar!

Ps. Om du klättrar i rep, förbered dig på grym träningsvärk i magen!

/Hanna & Maria

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer