Min plan

Jag står alltså inför 10 km hinderbana på en strand strax utanför Köpenhamn. Jag har passerat den några gånger när jag en gång i tiden arbetade i Danmark, men jag trodde aldrig min återkomst skulle vara för att delta i Tough Viking.

Jag står alltså inför 10 km hinderbana på en strand strax utanför Köpenhamn. Jag har passerat den några gånger när jag en gång i tiden arbetade i Danmark, men jag trodde aldrig min återkomst skulle vara för att delta i Tough Viking.

Efter att ha analyserat och läst på om Tough Viking och liknande race, tycker jag mig ha en plan. En utmaning är att det inte finns någon egentlig träning för Tough Viking. Du kan inte gå till Friskis och signa upp i Tough Viking-klassen direkt. Spartan Race, en amerikansk liknande tävling, har kurser och utbildningar på hur man tar sig igenom en hinderbana. I Tough Viking får du klara dig själv.

Challenge accepted.

Loppet i Malmö förra året var 10 km långt med en myriad av olika utmaningar som kan ses på bilden nedan.

sites/default/files/tough-viking-malmo.jpg(Bild från Tough Viking)

Med denna som grund försöker jag skapa en plan för mitt deltagande utifrån mina förutsättningar.

Grejen med Tough Viking är just blandningen av utmaningar. Det är utmaningar som vi säkert klarat galant back in the day när vi jagade mammut men som vi kontorsfixerade människor idag får hjärtklappning av att tänka på.

Det kommer krävas en blandning av uthållighet, explosivitet och löpning. Mycket löpning blir det.

Uthållighet och löpning: Jag kommer behöva bygga ut min löpning och kan glömma det glättiga springa i parken på fin platt mark. Här är det backar som gäller, varierad mark.

I en av Malmös vackra parker finns det ett område vid en amfiteater som är backigt och som känns lämpligt. Här kommer jag springa mest, just för att träna kroppen inför ojämn terräng.

sites/default/files/The_Pildamm_Theatre,_Malmo,_1.JPG

Löpning är något jag gillar, det är min meditativa stund. Hur meditativt det är att susa uppför backarna med spellistans innehåll i öronen återstår att se, men denna delen känns roligast i förberedelserna.

Explosivitet och överkropp: Som någon som alltid haft problem med att klättra upp i rep i skolan och oftast deltagit i dirotter där benen varit viktiga känns detta som en stor utmaning. Det kommer bli en hel del gym och boxning för att få upp både smidighet och styrka. Monkeybars, ringarna och en del andra hinder kommer kräva starka armar och bål, och detta är ett område att fokusera på.

Gymet där jag tränar boxning och mma har även en gymsektion som jag kommer bruka ordentligt framöver. Boxningen och mma får stå för smidigheten och explosiviteten tidiga morgnar medan gymmet får stå för muskelbyggandet.

När ska man få tid då?
Som småbarnsförälder och egenföretagare blir det oftast tight med tid. Sedan ett par veckor har jag fått in en ny rutin som fungerar bra för mig: jag går upp klockan fem. Det ger mig två timmar på morgonen att få en del arbete gjort, vilket frigör tid för träningen utan att komplicera livet. En del träning har jag redan på morgonkvisten så det kommer fungera bra att lägga till resten på samma tider.

All in all känns det som en rejäl utmaning, som kommer kräva uppoffring och slit.

/Andreas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer