Löpanalys inför Tough Viking

Tough Viking innebär ju inte enbart en massa tuffa hinder, det gäller även att ha ett bra flow i löpningen för att göra loppet lite behagligare. Jag gillar löpning och tycker det är en fantastiskt skön träningsform, inte minst för att rensa tankar. Dessutom kan man påbörja passet direkt utanför dörren.

Tough Viking innebär ju inte enbart en massa tuffa hinder, det gäller även att ha ett bra flow i löpningen för att göra loppet lite behagligare. Jag gillar löpning och tycker det är en fantastiskt skön träningsform, inte minst för att rensa tankar. Dessutom kan man påbörja passet direkt utanför dörren.

Men även om löpning anses av många vara en ”enkel” träningsform, finns det en hel del att vinna på genom att genomföra en löpanalys. För även om jag har sprungit en del har jag aldrig fått mitt löpsteg analyserat. Jag vet inte exakt hur jag springer, hur mitt rörelsemönster ser ut och vad jag kan jobba på för att göra löpningen effektivare. Dessutom vill jag undvika vanliga skador såsom löparknä, smärta i höften och hälsporre på grund av att jag springer fel eller använder felaktig utrustning. Tidigare åkte jag på en rejäl stukning och därefter har jag med jämna mellanrum fått ont i höften när jag springer.

Nu inför Tough Viking kommer jag börja springa mer och för att minimera skaderisken och samtidigt utveckla min löpteknik har jag utfört en avancerad löpanalys hos Camp Pro i Stockholm. Det är en butik och klinik i ett där endast medicinskt utbildad personal jobbar.

sites/default/files/butiken.jpg

sites/default/files/butiken_2.jpg

sites/default/files/ortosvaggen.jpgCamp Pro ligger på Hornsgatan och har både butik och klinik

Löpanalysen började med att jag fick besvara en del frågor om min träningsbakgrund. Om jag hade några nuvarande eller tidigare skador, vad jag tränar, hur mycket jag tränar, om jag hade något specifikt mål etc. Därefter fick jag springa på löpband i ungefär 30 sekunder, allting filmades och efteråt gick vi igenom hela analysen som sammanställts i olika bilder och diagram.  

Det var förvånansvärt mycket intressant information löpanalysen gav. Jag fick bland annat reda på hur trycket fördelas på foten när jag springer, hur balanserat jag springer och hur långa steg jag tar samt min stegfrekvens. Det som blev viktigast för mig att tänka på i dagsläget (det finns mängder av detaljer jag kan finslipa på) var att öka min stegfrekvens. Genom att ta fler steg per minut kommer jag att kunna springa effektivare vilket jag givetvis vill!

sites/default/files/DSC_1254.JPG

sites/default/files/DSC_1252.JPG

Efter en genomgång av analysen fick jag springa på löpbandet igen, då med hjälp av ett ”klick-ljud”. Vid varje klick skulle jag ta ett nytt steg, vilket gjorde att jag ökade min stegfrekvens. Det här är det jag framför allt ska börja träna på, att öka antalet steg per minut. Till min hjälp har jag laddat ner appen Metrotimer som avger dessa klick-ljud.

Jag fick även en superbra övning för att öka min styrka och balans i löpsteget som jag ska utföra två gånger i veckan. Eftersom jag pronerar en aning, det vill säga att fötterna faller lätt inåt, fick jag även testa ett par skor anpassade just efter mitt löpsteg, rörelsemönster och mitt mål – Tough Viking. Det var en modell från Saucony som var riktigt sköna, lite lättare och smidigare än de Asics jag använder i dag.

Löpanalysen var helt klart väldigt positiv för mig och bemötandet var riktigt professionellt. Jag fick svar på alla frågor jag hade och känner att jag har konkreta råd att jobba med för att klara av löpningen bättre framöver. Inte minst så gjorde löpanalysen att jag blev ännu mer taggad på att sticka ut och springa, bara det är en vinning i sig!

/Hanna

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer