Balans Och Återhämtning

”Sjuuukt bra, Sigrid!”

Positiv feedback till mig själv efter dagens pass: ”Så bra jag är som sprang ett tufft och krävande pass idag”. ”Jag bet ihop och körde!”

Berömmer du dig själv någon gång? Tillräckligt ofta? Vad säger du och när?

Jag är himla nöjd just nu. Första snabba passet efter Stockholm Marathon gick över förväntan. Till och med sjukt bra! Det bästa var inte själva resultatet, vilket tempo jag hade eller i vilken pulszon jag låg, nej, det bästa var att jag trodde på mig själv och lyckades pressa, pressa, pressa.

Upplägget till dagens pass tog jag från @thecharlottekarlsson, en löpare som jag tycker är väldigt inspirerande och rolig att följa på Instagram. Passet såg ut så här: uppvärmning med jogg, löpskolning och några stegringslopp. Därefter 4×2 min (60s vila), 4x60s (30s vila), 4 x30s (15 s vila), 6x30s backe. Tanken var att köra relativt snabbt men ändå kontrollerat.

Jag kände redan tidigt att jag hade både det fysiska och det mentala med mig idag, så det var ”enkelt” att springa snabbt. Men enkelt så menar jag att det var jobbigt som tusan, men kroppen var positiv till ansträngningen och pannbenet var stabilt. Det gick att ta ut sig. Det blev lite snabbare tider än vad jag hade tänkt mig. Kanske är det lätt att vara positiv då, men hur som helst, jag tycker att det är viktigt att säga till sig själv: ”Bra kämpat!” ”Starkt att jag löpte alla intervaller så tufft!” ”Toppen att jag tog i lite extra de två sista backarna!” ”Vilket bra pass jag gjorde – nu ser jag att jag kan pressa mig!”

Det finns alltid något positivt att lyfta fram vid varje tillfälle, även när det inte går tipp-topp. När vi lyfter oss själva med beröm och positiv feedback skapar vi en plattform av vad vi kan och en stege till vad vi kan utveckla och lära oss.  

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras