Balans Och Återhämtning

Slappna aaaav…

I perioder (främst mina mest stressade sådana) har jag försökt att regelbundet lägga in avslappningsövningar. Att ta en paus på jobbet eller hemma för att komma ner i varv.

Just nu är jag inne i en fas då ”avslappningsövningen” består av att jag efter middagen, när jag har dagens största dipp, lägger mig på rygg på vardagsumsgolvet och stirrar i taket under fem-tio minuter sådär. Ingen mobil, ingen TV, inget som sysselsätter mig. Bara jag och mina tankar. Jag försöker att koppla bort resten av familjens stök och prat. Det är väldigt skönt faktiskt och dessa fåtal minuter ger mig lite ny energi för kvällen.

Avslappning behöver annars inte vara så märkvärdigt eller svårt, men som jag tycker så är det ofta underskattat och samtidigt suveränt skönt.

Ibland kan det kännas ovant att bara lägga sig och slappna av, utan att ha något att göra. För det är just det som är tanken med denna typ av avslappning; att vara helt utan syssla, bara slappna av. Några tips om du vill testa:

Ligg eller sitt. Skönast är absolut att ligga ner och gärna på ett litet hårdare underlag, typ ett golv. Att ligga i sängen kan låta lockande, men jag upplever att jag känner avslappningen bättre om jag ligger mot ett hårdare underlag. Det går även bra att sitta när man gör avslappning. Sitter du på en stol så försök gärna att ha fötterna i kontakt mot golvet. Ryggen bör vara i en rak men så avslappnad position som möjligt.

Fokusera på andningen. Försök att fokusera på din andning, utan att förändra den. Lägg bara märke till den och försök följa andetagen. Detta med andning är grunden i t e x Mindfulness och meditation, men det är även ett bra sätt att få något att ”syssla” med om man är ovan att göra ingenting.

Fokusera på kroppen. Börja med att fokuser på din högra fot. Känn efter hur det känns i foten just nu. Ändra inget – bara känn. Fortsätt efter ett tag till vänster fot och gör likadant där; känn efter hur det känns i foten. Känn tårna, huden, fotsulorna. Fortsätt uppåt och ta högra benent på samma sätt och därefter vänstra benet. Ta kroppsdel för kroppsdel och försöka att bara fokusera på ”hur känns det just nu?”

Låt någon annan guida dig. På Youtube kan du hitta mängder av avslappningsövningar, både kortare och längre, och du kan välja något som passar dig. Det finns även olika appar och det är samma med dem; du väljer det som passar för dig. Själv har jag en som heter Mindfulnessappen som jag tycker funkar fint och även två appar med avslappnande ljud/musik: Nature Sounds och Meditation Music.

Varför inte prova att ta en avslappningsstund efter träningspasset. ”Efter-tränings-känslan” brukar ju vara skön ändå, men jag vågar nästan garantera att den blir ännu skönare om du dessutom lägger in en liten ”slappis” efter.

Gör du någon avslappningsövning eller hittar du den känslan på annat sätt?

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras