Tips på hur man kan öka eller få tillbaka motivationen



Ibland går det inte alltid som man vill. Det kan kännas extra tungt och motigt att gå och träna. Vi alla kommer till såna svackor, när det inte riktigt flyter på och det inte känns så roligt att gå och träna. Vikterna känns tunga, motivationen tryter och man börjar ifråga sätta varför man kanske ens går och tränar. 

 

Dessa tankar och känslor kan komma krypandes efter semestern, när man kanske haft lite uppehåll från träningen eller haft uppehåll från kontinuiteten och rutinerna av träningen. Jag fungerar i alla fall på så vis att jag har mest motivation, pepp och driv till träningen när jag är mitt upp i det, när träningen blir kontinuerlig och kroppen samt musklerna får rutin och hela tiden är igång. Efter fyra dagars vila ifrån gymmet med enbart två kortare löprundor och lite lätt styrka (i form av 60 armhävningar – 60 upphopp – 60 situps), var kroppen inte riktigt vaken och redo för för träning igen på det settet plus att jag hade fått ett nytt upplägg ifrån coachen med tyngre vikter och färre reps. Men det är bara att bita ihop, mata sig igenom dessa pass och tåga på. 

 

sites/default/files/IMG_5940.PNG


För det är ok att ha svackor ibland, man måste få tillåta sig själv att ha det. Men ge bara inte upp! Fortsätt kriga på, för vilken dag som helst, kanske i morgon eller i övermorgon så släpper spärren och motivationen, styrkan och lusten har kommit ikapp en igen och det blir både lustfyllt och motiverande med träningen igen. 

 

sites/default/files/IMG_5941-1_0.PNG


Men när det är extra motigt och man är nere i den där svackan kan det vara bra med lite extra motivation utifrån. Här kommer sex stycken tips på vad du kan göra för att öka din motivation eller väcka den till liv igen. 

 

Tips på hur du kan öka eller få tillbaka motivationen:

 

  • Personlig tränare – Anlita en personlig tränare kanske bara 2-3 gånger för att kicka igång igen efter semestern, få en ny start och ny tändning till träningen. Eller utnyttja det där grattis 
  • Sociala medier  – Hitta ett konto på Instagram (om du har det) eller en sida på Facebook med antingen motiverande texter, bilder/klipp på övningar, inspirerande människor eller fascinerande fysiker som blir en triggar och morot. 
  • Träningsdokumentärer – Finns en uppsjö av olika dokumentärer. Innan du börja söka runt på tränings dokumentärer kom fram och skriv ner vad just du är intresserad av, vad du är ute efter. Är det en dokumentär om kosten och vad man ska tänka med den, en fighting dokumentär, eller spelar det ingen större roll vad det är för typ av tränings dokumentär, bara det handlar om någon som inte ger upp.   https://documentaryheaven.com/category/health/
  • Youtube. Sök på workout motivation speech, för mer motivation för mentaliteten, öka peppen och lusten för träning.
  • Youtube. Sök på Workout Motivation, Fitness motivation, fitness motivation Women, för mer motivation för fysiken och övningar. De visar riktigt bra övningar och övningar som man själv kanske inte tänkt på eller testat.  – Vissa filmklipp och videos kan innehålla lättklädda bilder med in zoomning på magmusklerna eller gluteus. Vissa blir inspirerande av det, andra blir irriterande. Kom ihåg att det är du själv som väljer vad du vill söka på!
  • Du själv! – Skriv upp lite då och då exemplevis hur snabbt du springer din 5km runda eller hur tungt du lyfter på gymmet. Dessa siffror kan man ta fram och använda som antingen en triggar för att springa så där snabbt eller lyfta så där tungt igen. Eller så märker du hur långt du har kommit. Att du har blivit snabbare eller starkare. 
sites/default/files/IMG_5943.PNG
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer