Istället för tzatziki – basiki

 

Ett gott alternativ när magen inte alltid känner för vitlök. 

 

Ett gott alternativ när magen inte alltid känner för vitlök. 

 

Vitlök är relativt stark och har man en känslig mage eller om man har IBS kan vitlök göra så att man får en uppblåst ballongmage eller så kan man till och med få halsbränna. Har man något av dessa problem tycker jag att man ska testa detta recept och som alternativ till tzatziki.

 

sites/default/files/FullSizeRender-4_0.jpg

 

Basiki

 

Grekisk yoghurt 10% 

Gurka

Basilika 

Svartpeppar

Salt 

Lime 

 

Jag använder en hel burk av grekisk yoghurt, 500g. Lika bra att göra en stor sats på en gång så man har i kylen plus att det drar till sig och får mer smak om den får stå ett tag. 

 

Så riv en halv gurka på de stora hålen på rivjärnet (vill du ha mer gurka är det bara att riva mer). Pressa sedan ut väskan från gurkan eller lägg hushållspapper under och över för att få bort vätskan. 

Hacka basilika och blanda ner i yoghurten med den rivna gurkan. Pressa ner saft från en lime och salta och peppra efter tycke och smak. Jag hackade även ner lite wasabiblad för att få lite, lite sting i såsen.

 

sites/default/files/FullSizeRender-3.jpg


Går även att göra denna sås på kvarg om man vill ha mer protein till maten. Men äter man exempelvis kyckling, fisk eller kött till sin måltid får man oftast i sig tillräckligt med protein. Det är viktigt och bra med fett också, det får man inte glömma bort. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg handlar det om vad för typ av fett det är an stoppar i sig samt mängd. 

 

Tänk efter en extra gång varför du kanske byter ut den grekiska eller turkiska yoghurten mot kvarg. Vad är syftet med det? Äter jag en måltid som inte innehåller så mycket protein kan det vara bra att göra en sås på kvarg, för att få i sig tillräckligt med protein. Men äter jag en måltid som innehåller grillad kycklingfilé, rotfrukter i ugn och sallad kan det vara bra att göra såsen på grekisk för att få i sig lite fett också. 

 

sites/default/files/FullSizeRender-2.jpgHelgens middag med grillad kyckling, rotfrukter i ugn med citronzest och färska kryddor samt basiki.


Tips! Prova att pressa citron eller lime på rotfrukterna istället för olja innan du sätter in dem i ugnen. Det blir såå gott och riktigt fräscht också! 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer