Ska man verkligen träna tillsammans om man är tillsammans?!



Begreppet ”train together stay together” är det många fitnesspar och andra träningsintresserade par som använder sig sig av. Men är det verkligen så problemfritt och idealiskt att träna tillsammans om man är tillsammans?

 

Jag anser att ett förhållande kan ta slut om man tränar ihop. Ibland behöver man faktiskt sin egen tid, bara vara för sig själv, slippa vara social och rensa ens tankar genom att lyfta skrot eller gå ut och springa och känna vinden mot ansiktet och bli ”fri”. Absolut kan det även vara väldigt roligt att gå och träna med ens partner om man exempelvis inte hinner se varandra så mycket på dagarna eller under veckorna. Dock anser jag att man måste prata igenom och komma överens om vissa saker innan man går ner till gymmet tillsammans. 

 

sites/default/files/Unknown_1.jpeg


 

När jag om min kille gick ner till gymmet för att träna tillsammans i början av vårt förhållande (eller det första året för att vara ärlig) blev vi oftast lite griniga på varandra och lämnade gymmet lite halv sura på varandra. Vi kom inte riktigt överres på gymmet och pratade inte riktigt samma språk när vi gymmar, om man säger så. Jag är väldigt fokuserad och kan vara kort i tonen när jag gymmar och specifikt i början på ett set och när jag väl kör. Emellan seten kan jag flamsa och tramsa, det ska vara roligt att träna. Men man är ju ändå där för att träna och vill ge sitt allt i seten och för att kunna göra det måste man ändå hålla lite fokus (läs jag, jag vill hålla ett visst fokus). Medan min kära kille kunde tänka sig att ”leka” lite mellan seten med att stå på händer, vilket jag blev lite irriterad på då jag kände att det tog udden ur min fokusering. Sa jag något som lät lite disträ, exempelvis om han sa någon om min teknik och jag just där och då inte ville ha några tips kunde jag säga ”tyst”. Detta  tog han väldigt personligt och det blev genast dålig stämning. Medan för mig var det bara ”jag försöker fokusera”. Även när man skulle visa nya övningar kunde det bli lite små tjurigt. Jag hade väll inte riktig tålamod och tänka att han skulle förstå övningen snabbare än vad han kanske gjorde, eftersom han ändå har tränat ett tag. Även detta skar sig lite mellan oss när vi var på gymmet och det blev lite osoft stämning. 

 

Detta ha vi givetvis nu pratat ut om och diskuterat kring. Hur vi båda fungerar när vi är på gymmet, hur vi vill ha det när vi är på gymmet och vad vi båda två måste tänka på för att det inte ska bli en osoft stämning och lämnar gymmet som ovänner eller att vi i slut ändan inte kan gå och träna tillsammans överhuvudtaget. 

 

Jag anser att gå till gymmet eller gå och träna genom att spela tennis eller klättra kan vara en aktivitet som man kan göra tillsammans, likställt med att gå på bio. Istället för att äta middag och gå på bio kan man likaväl gå och träna och äta middag efter det. Eftersom jag tycker detta var det väldigt viktigt för mig också att vi pratade ut om detta problem. För jag ville verkligen kunna träna tillsammans med min partner eller iaf kunna gå ner till gymmet tillsammans, be om hjälp under ens pass om man känner att man behöver det och sedan lämna gymmet som vänner. För hade vi inte pratat om det hade vi varit ett par som inte att stannat ihop om vi hade fortsatt träna tillsammans. 

 

Så mina tips eller råd till vad man ska ta upp innan man går och tränar tillsammans:

  

  • Vad vill du få ut av din träning idag? Exempelvis: går vi till gymmet för att verkligen köra på och följa ett visst upplägg, eller går vi till gymmet för att röra på oss så vi tar det lite på halv volly och gör det som faller oss in? Det ena behöver inte utesluta det andra. Men jag anser att dessa två ändå kräver olika sinnesstämningar. Om jag ska bygga upp kroppen för en kommande tävlingssatsning behöver jag kanske följa vissa saker och ting. 
  • Hur länge planerar vi att träna? Man kanske går till gymmet tillsammans men tränar olika saker när man är där. Då kan det vara bra att komma överrene om hur lång tid man har att disponera så att man kan synka och bli klara någorlunda samtidigt. 
  • Ordval och uttryck – Du kanske känner när kroppen viker sig och vet när du behöver passningen, men din partner kanske inte vet det. Säg till innan du börjar med ditt set att du kanske kommer behöva passning och skulle du behöva det kommer du exempelvis nicka till eller säga ”japp”. 
  • Kunskap – Vi har alla olika utgångslägen och kunskap när det kommer till träning och olika sporter. Va lyhörd och våga öppna upp ögonen för ny kunskap och nya synvinklar på saker och ting. Våga kliva ur din komfortzone och testa andras övningar eller sett att utföra vissa saker. 
  • Språk – Att skulle man råka slänga ur sig ett ord eller liknande under ett set, ta det inte personligt. Jag är bara sur på sig själv att jag kanske inte riktigt lyckades trycka upp vikten eller att jag känner att det är sjukt jävla äckel tungt. 

 

 

Det krävs två för att dansa och har båda taktkänsla och kan röra sig någorlunda i synk blir det riktigt roligt att dansa. Detta gäller även i gymmet. Jag har behövt skärpa mig inom vissa områden när det gäller vissa saker, likaså min kille. Och nu när vi har pratat om det och båda tänker på vissa saker är det riktgt roligt att gå och gymma tillsammans. Oavsett om det är en livspartner eller en kompis man går och tränar med kan det vara skönt att gå och träna med någon för att få lite mer pepp, motivation och pass vid olika övningar. 

 

sites/default/files/FullSizeRender-1_0.jpgIbland är det väldigt skönt och bra att ha med sig någon när man tränar! Speciellt när man ska köra massa backintervaller och intervaller runt löparbanan som denna gången. Då var det det riktigt bra att ha med sig någon som peppade och vrålade lite på en, så att man tog i det där exktra upp för backen. 

 

Men bara för att man tränar ihop behöver det inte betyda att man håller ihop! För att kunna träna ihop och då hålla ihop behöver man tala samma språk, liksom i hörhållandet i övrigt. 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer