Nyttig Mango- & vanilj proteincheesecake

 

Testa denna fräscha och nyttiga cheesecake som efterrätt i midsommar, istället för den traditionella jordgubbstårtan. Går att göra både gluten- och laktosfri. 

 

Testa denna fräscha och nyttiga cheesecake som efterrätt i midsommar, istället för den traditionella jordgubbstårtan. Går att göra både gluten- och laktosfri. 

 

Trotts att den är av det nyttigare slaget utan socker, digestivekex, smör osv fick denna proteincheesecake ett gott betyg från min kära släkt när jag bjöd på den i påskas. Och de är riktiga sockerråttor som älskar godis och söta saker. 

 

sites/default/files/IMG_2400.jpg

 

Mango- & vanilj proteincheesecake

 

Botten:

2 dl Havregryn (går även med glutenfri och fullkorns havregryn)

2 dl Mandelmjöl 

4 msk Mandelsmör 

2 msk Honung 

 

Fyllning: 

500 g Vanilj kvarg utan tillsatt socker (finns även laktosfri)

200 g Philadelphiaost light (finns även laktosfri, men då med lite mer fett %) 

3 st Ägg 

25 g Proteinpulver vanilj (finns även laktosfritt proteinpulver som man kan använda sig av)

1 st Mango 

  • Sätt ugnen på 175 grader. 
  • Häll ner att ingredienser till botten i en bunke och blanda ihop dem med en sked till en deg. Tryck sedan ut degen i en ugnssäker form med löstagbar kant. 
  • Ha i alla ingredienser till fyllningen i en skål och mixa ihop dem med en stavmixer. 
  • Häll smeten över botten.
  • Grädda i mitten av ugnen i ca 35 min. 
  • Fyllningen kommer vara lite lös i mitten, men detta kommer att sätta sig när den har fått stå i kylen ett tag. 
  • Låt den svalna ett tag efter du tagit ut den från ugnen och innan du ställer in den i kylen. Låt stå i kylen minst 3 timmar. 

 

Toppa med lite finskuren mango, färska hallon och passionsfrukt. Varför inte också hacka lite sötmandlar och strössla över. 

 

sites/default/files/IMG_2382.jpg

 

sites/default/files/IMG_2399.jpg

 

Lycka till och hoppas det smakar! 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer