5 tips för att underlätta pollenallergi

Förkyld eller pollenallergi.. det är frågan?!  

 

Förkyld eller pollenallergi.. det är frågan?!  

 

Förra veckan snöade det, denna veckan är det tvåsiffrig på termometern, blommorna blommar,  folk går runt i shorts och t-shirt och pollen slår ett slå hårt i ansiktet. 

 

Samma visa varje år så fort våren kommer smygandes, man börjar känna sig seg, näsan rinner, lätt huvudvärk och oavsett om man sovit bra och känner sig pigg och utvilad är man ändå trött. Man sväljer var och varannan minut för att känna efter om man har ont i halsen och börjar bli bli dålig. Tar sig en funderare över livet och tänker ifall man gått in i en liten mini depression, eller är det så att man har lite mycket just nu, är lite stressad och därför känner sig seg. Man kanske inte får tillräckligt med återhämtning. Man har inte riktigt med energi till att gå och träna, det känns sjukt jäkla segt, huvudet och kroppen hänger inte riktigt med i början. Dock när man väll är där och satt igång känns det bra och man känner sig inte förkyld eller sjuk som man kanske gjorde i början av passet. Så slår det än, kanske några dagar försent efter att man tänkt alla dessa tankar, efter någon extra vilodag som man tog för att man trodde att man var dålig. Det är pollen! 

 

Var inne i dag för att köpa lite allergitabletter och nässpray för allergi mot pollen och apotekaren var riktigt hjälpsam och gav mig massa tips för att underlätta denna perioden (förutom att ta allergitabletter, nässpray och ögondroppar). Dessa tips tänkte jag dela med mig av så att du som mig kan få lite lättare dagar utan rinnande näsa, förhoppningsvis inte känner sig sjuk och dålig samt har lite mer energi till övers för att träna och njuta av solen. 

 

5 tips för att underlätta pollenallergi

  1. Tvätta och borsta håret varje dag innan du går och lägger dig. (Har du partner eller något annat hårigt i sängen ska även denna tvätta och borsta håret. Detta för att få bort pollen som satt sig i håret under dagen).
  2. Ta bort alla dunkuddar och täcken. 
  3. Ha fönstret öppet under dagen när du inte är hemma och stäng sedan under natten (ligger solen på sovrumsfönstret under dagen och du vill ha det svalt i sovrummet skulle jag ha fönstret stängt även underdagen för att undvika att varmluft kommer in i sovrummet + ha parscenerna nerdragna. 
  4. Undvik äpple, päron, stenfrukter, kiwi, litchi, mango, jordgubbar och andra frukter ifrån rosväxtfamiljen. Men även födoämnen från från flockblommiga växter. Detta för att det finns stor risk för födoämnesallergier.
  5. Undvik vitt vin.

 

Glöm inte att även ta allergitabletter och/eller nässpray och ögondroppar om du känner att näsan rinner eller ögonen kliar.


Inga kommentarer

Stängt för kommentarer