Tabata intervaller

Som jag skrev tidigare idag så höll jag mitt första gruppträningspass på Sturebadet, Bootcamp. Under min Bootcamp idag körde vi tabata intervaller. En tabata intervall innebär att du kör en och samma övning i 20 sekunder och vilar sedan 10 sekunder och gör detta 8 gånger. Detta resulterar i att en tabata intervall är 4min långt totalt.

Som jag skrev tidigare idag så höll jag mitt första gruppträningspass på Sturebadet, Bootcamp. Under min Bootcamp idag körde vi tabata intervaller. En tabata intervall innebär att du kör en och samma övning i 20 sekunder och vilar sedan 10 sekunder och gör detta 8 gånger. Detta resulterar i att en tabata intervall är 4min långt totalt. Sedan är det upp till dig att avgöra hur många intervaller du vill köra. Men tänk på att det är bättre att köra 2-3 intervaller och göra dem riktigt bra där du verkligen ger allt och tar ut dig själv. Än att köra 5 st intervaller där du halvkör.  

 

Dagens tabata pass på Sturebadet såg ut som följer:

 

Redskap: Viktplatta alt. hantlar och matta 

 

Uppvärmning 

  •  Dynamisk uppvärmning med kroppen där rörlighet, koordination, styrka, smidighet och puls är i fokus. Detta för att värma upp hela kroppen från muskler till nervtrådar. 

Övningar

  •  Sumomark hoppa upp och ihop med benen samtidigt som du pressar viktplattan framför dig (viktplatta alt. hantlar) 
  •  Utfallshopp alt utfall med ett ben i taget (viktplatta alt. hantlar om du vill ha denna övningen lite tyngre) 
  •  Armhävningar 
  • Skridskohopp 
  • Knäböj med axelpress (viktplatta alt. hantlar) 
  • Snabba fötter åt sidan, ner med handen i golvet och sedan snabba fötter tillbaka osv.
  • Burpees

Avslutade sedan med mage och stretch. 


Passet var totalt 50-55 min långt. 

 

Ge järnet, kötta och svettas!!!

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer