Träningstester

Idag gjorde jag lite träningstester på en kund då denna personen gärna ville göra det för att sedan om dryga 1,5 månad få se svart på vitt hur den har utvecklats. Eller är det för att den ska se om jag har gjort mitt jobb som PT att få den i bättre form med ökad styrka, uthållighet och kondition… vem vet ;P hehe

Idag gjorde jag lite träningstester på en kund då denna personen gärna ville göra det för att sedan om dryga 1,5 månad få se svart på vitt hur den har utvecklats. Eller är det för att den ska se om jag har gjort mitt jobb som PT att få den i bättre form med ökad styrka, uthållighet och kondition… vem vet ;P hehe

 

Blev själv väldigt sugen på att göra dessa tester, så när kroppen och musklerna känner sig pigga och fräscha har jag tänkt att jag själv ska genomföra dessa tester. Förhoppningsvis blir det redan denna veckan. Älskar utmaningar och att ha mål! Så genom att göra dessa tester ser jag vart jag ligger nu, kan sätta upp mål med ett slutdatum och detta för att ha något att kämpa och sträva efter. 

 

 

Dessa tester gjorde jag

 

Rörlighet: 

  • Fotled och höft – 90grader i knäna och pressa fram (mäta hur långt knät går över tårna)
sites/default/files/13059732_850303291748646_1860077948_n.jpg
  • Baksidalår – Fäller i höften, fingrar ner till golvet (mäta hur långt det är mellan fingrar och golv)
  • Baksida lår – Ligg på rygg på golvet och placera en pinne framför det ena knät och i knävecket på det andra benet. Sträck ut benet som har pinnen framför knät och sträva efter att att få hälen upp till taket.
sites/default/files/13046054_850303321748643_406281295_n_1.jpg
sites/default/files/13059499_850303305081978_2146578702_n.jpg

 

Styrka:

 

Muskeluthållighet – så många som möjligt

  • Armhävningar 
  • Omvända ”armhävningar” rodd i smith
  • Chins – alt. chins med assistans (hakan över stången)
  • Dips –  alt. dips med assistans – luta lite lätt fram med överkroppen (axlarna under armbågarna) 
  • Benpress med kroppsvikt alt. mer (du bestämmer själv) 
  • Upphopp på box (kollar även spännsen, och styrka) 

Muskeluthållighet – så länge som möjligt

  • Jägarvilan 
  • Plankan

Maxstyrka:

 

  • Bänk
  •  Böj
  •  Mark alt. Sumomark

Kondition:

  • Rodd – Så långt som möjligt på 1 min
  • Stepp bräda – Så många step som möjligt på 1 min

 

Man behöver absolut inte göra alla tester på en och samma gång. Har du träningsvärk i benen är det inte det bästa att tillexempel testa max styrka i benen eller hur många step du gör på en minut. Så nästa gång du är på gymmet gör några av dessa tester bara för att se vart du ligger. Ha sedan det som en utgångspunkt och sätt sedan upp ett mål till hur många fler du vill klara av. Har man lite mål inom och med träningen kan det bli roligare att gå till gymmet, man får en liten morot och något att sträva efter.  


 

Kör hårt! 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer