Vardagshälsan

Ställ dig upp

Ställ dig upp på jobbet

Vi blir bara latare och latare. Oavsett om vi tränar på vår fritid eller ej så går många utav oss under kategorin fysiskt lågaktiva. Med andra ord vi får inte in någon fysiskt aktivitet mellan träningspassen. Några typexempel är att ta bilen istället för att gå/cykla. Ta rulltrappor/hiss istället för traditionell trapp. Alla de små valen vi gör i vår vardag kommer spela in om vi är fysiskt aktiva eller ej.

Enligt en studie vid University of Leicester upprättad utav forskaren Emma Wilmot är risken för diabetes dubbel så stor för de med låg andel vardagsmotion oavsett om de tränade eller ej. För dem som dessutom inte utför någon form av träning är riskerna för hjärtattack och andra hjärt- och kärlsjukdomar betydligt högre.

Ställ dig upp och andra tips

Jag är en hängiven lyssnare till “Träningspodden”. I ett utav de senaste avsnitten (kommer tyvärr inte ihåg exakt vilket) säger Lovisa att för att väga upp en inaktiv livsstil skulle vi behöva träna 1 timme om dagen. Varje dag , året om. Hur många är det egentligen så gör det? Känns lite enklare att ta en extra promenad på lunchen då. Eller vad säger ni?

Några enkla knep att ta till i vardagen för att få till din vardagsmotion:

  • Stå upp och jobba
  • Parkera inte bilen närmast dit du ska
  • Ta micropauser och rör på dig lite
  • Ta en sväng förbi kollegans kontor, istället för att skicka mail

 

Det finns en hel uppsjö av andra tips på hur du får in mer aktivitet i vardagen. Skriv gärna vad som funkar bäst för dig.
Views All Time
Views All Time
105
Views Today
Views Today
2
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras