Vardagshälsan

Målsättning – hur du sätter mål

Har du några mål med din träning? Eller kanske andra mål i livet?

Jag tycker personligen att det är bra med mål. Något jag vill uppnå så pass mycket att jag är beredd att lägga ner både tid och kraft för att uppnå det. Det var länge sedan jag övergav nyårslöften tex för att ersätt dem med nyårsmål. För mig är det mer triggande än att lova någonting. Hur ska jag kunna avge ett löfte om exempelvis viktnedgång om jag inte har en plan för hur det ska gå till och ett slutligt mål?

Mina bästa tips för målsättning.

Det finns 3 huvudpunker som du bör tänka på när du sätter upp ditt mål.

  1. Tydligt – Målet du sätter upp bör vara mätbart
  2. Tidsbestämt – Det ska finnas en deadline för när du ska ha uppnått ditt mål
  3. Tändande – Du bör bli exalterad när du tänker på att uppnå målet

Ett annat tips när du sätter upp mål är att du berättar för andra om ditt mål och när du ska ha uppnått det. På så sätt gör du det mer verkligt för dig själv och triggar dig tro det eller ej mer till att faktiskt nå ditt mål.

Mina mål

Eftersom jag precis skrivit att man bör berätta vilka mål man har så tänkte jag faktiskt dela med mig av mina nuvarande mål.

  1. Jag ska ha tagit mig igenom samtliga program i ”MammaMage” appen innan 15 juli.
  2. Genomfört samtliga Forever F.I.T. program innan årets slut.

Vilka mål har du?

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras