Räcker maten!?

Hej på dig!

Hej på dig!

På min lilla morgonpromenad idag funderade jag ytterligare runt det jag skrev i bloggen “vi kommer att leva för evigt”. Det är mycket aktivitet som skall göras på en hög nivå får vi nog ändå säga. 8 timmars jogg i veckan spottar man ju inte ur sig hur lätt som helst även om fler och fler runt omkring mig tränar på en riktigt hög nivå. Elitmotionärer så kallat. Att träna 5-7 gånger i veckan eller mer kräver en hel del mat och gärna med riktigt bra kvalitet. Hinner vi med att handla och laga och fram för allt hinner vi äta allt som vi bör få i oss? Jag ser speciellt konditionstunga grenar, allt mellan crossfit och maraton, få problem att få i sig tillräckligt med mat. Att få i sig 5000 kcal är väl i sig inte svårt om man väljer så kallad skräpmat men det blir mer jobb om man är ute efter mer kvalitet i kosten. Vilket så klart de flesta som ligger på höga träningsmängder är måna om. Äter vi inte bra och tillräckligt så är ju halva matchen förlorad. Vi sliter mer än vad vi bygger upp.

Mellis när blodsockret är på farligt nära köpa godis nivå.

Tillskottsbranchen växer så det knakar med det ena pulvret och pillret bättre än det andra. Det är inte lätt att veta vad man eventuellt skall ta för tillskott, vad man behöver. Går du in och frågar i en butik som säljer kosttillskott så behöver du en massa olika så klart. Det blir snabbt dyrt och i många fall onödigt. Försök hitta någon som du har förtroende för och rådfråga utifrån dina förutsättningar och mål. Dock om du tränar på hög nivå så kan tillskott vara till stor hjälp i vardagen. Det kan rädda uteblivna måltider eller inköp av mindre bra mat för att det finns inget annat få tag i. Att alltid ha en proteinshake med sig räddar både hunger och muskler. Jag tycker inte vi skall vara rädda för tillskott som just tillskott och räddningsplankor. Riktig och bra mat kommer alltid först men pulver och piller behöver inte vara dåligt. Det tycker även fler och fler kost och näringsexperter. Jag har själv på nära håll för ett antal år sedan sett hur en av våra största idrottsmän genom tiderna åt frukost. Det kan jämnföras med med hur krokodilerna äter guner i afrika. En enorm mängd gröt mm trycktes in på kort tid utan någon som helst finess eller njutning. Födan skulle in snabbt så att träning kunde genomföras. Hade tillskott underlättat? Ja säger jag. 

Funkar eller funkar inte! Jag tycker det gör det.

Vad tycker ni? Skall vi vara rädda för tillskott? Proteinpulver, bcaa och allt som finns. Sätter vi för stort eller för litet förtroende till tillskott! Är det så att om vi tror på tillskottet så funkar det! Ny forskning visar just på att placeboeffekten är större än vi tror. Det finns bara två tillskott som det är forskat tillräckligt mycket på och bevisat hjälper. Protein och kreatin. Resten kan fungera. En hel del att fundera på. För normalsvennen med tre pass i veckan räcker absolut vanligt bra mat. Elitmotionärena tror jag helt klart kan ha nytta av tillskott.

Tre dagar kvar till tävling, ändå in i kaklet nu.

Må gott och ta i.

Niclas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer