Prestationsångest, fler tvåor än ettor!

Ny vecka och solen skiner!

Ny vecka och solen skiner!

Tänkte beröra ämnet prestationsångest lite grann eftersom jag skriver en del om att våga ta tag i sina önskningar och mål. Att inte våga lyckas sätter en rejäl käpp i hjulen för ens målsättning, det är vi nog överens om. Prestationsångest kan visa sig på många olika sätt. Det värsta vi människor vet är att prata inför en annan grupp människor, finns många studier om detta. Vi tycker till och med att det är värre än döden! Andra saker att få ångest över kan vara ens prestationer, vi är rädda för att misslyckas. Den rädslan är större än önskan att lyckas. Ganska galet, eller hur! Kjell Enhager, mental coach och föreläsare, berättade på en föreläsning att när han i början på den svenska damgolf genombrottet undrade varför flera av spelarna spelade så dåligt på de sista hålen. Nervös kan man ju bli men svaret han fick från några av spelarna var att de inte ville hålla det obligatoriska segertalet. De slog hellre bort bollen och kom två än kämpade för att vinna. Snacka om snevriden prestationsångest! Kjell och Pia Nilsson fick ordning på tjejerna som kom att dominera golfen långt in på 2000-talet.

Varför tycker du det är jobbig att prestera? Du är rädd för att misslyckas. Jag upplever ofta att det är svårt för personen att förklara exakt vad man är rädd för. Man har bara en negativ känsla runt sin prestation. Låt oss säga att att hen för första gången skall springa ett lopp och känner ångest för det. Är det för att hen har satt ett orealitiskt mål, en tid som hen inte är tränad för eller för att hen är rädd för komma sist, skammen. Kommer folk att skratta åt hen för hen springer konstigt. Har hen fel kläder. kommer hen själv att känna sig missnöjd med sin prestation. Listan kan göras lång med saker som gör att vi inte vågar, vill eller kan lyckas. Några råd jag vill ge till någon som känner att deras prestationsångest står i vägen.

– Tänk igenom vad du vill uppnå ordentligt. Skriv ner på ett papper för och nackdelar. Börja med att brainstorma och skriv ner det som ploppar upp i huvudet för att sedan när du ser svart på vitt vad du fått ner på pappret smalna av och konkritisera ett mer exakt mål.

– Är du fortfarande osäker tar du ditt mål till någon person som du vet kan något om det du vill uppnå. Skall du springa ditt första halvmaraton så kontaktar du lämpligtvis en löpcoach. Hen kan förklara vad krävas av dig för att uppnå din målsättning. Om den är helt uppe i det blå eller om den är genomförbar i den tidramen du satt.

– Träna och öva på det du skall göra. Det ger trygghet att vara väl förberedd på vad du skall prestera i.

– Se dina positiva sidor. Det går faktiskt att öva sig på att tänka positivt. 

Alla kommer tvåa oftare än etta, även de allra bästa idrottmänniskorna. Genomför dina genomtänkta och realitiska mål och du kommer att få känna segerns sötma, mycket häftig känsla. 

Kom igen solen skiner, en perfekt dag till slå näven i bordet och utbrista “jag skall göra det”.

Må bra och ta i.

Niclas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer