Har du flow, eller?!

Hej på er!

Den kanske största träningskicken man kan få är när man hamnar i flow. När allt flyter på, tid och rum försvinner. En härlig känsla att vara ett med det du utövar. Du har säkert varit där många gånger utan att veta eller reflekterat över det. På senare år har det blivit nästan viktigare att jag kommer in i flow än själva träningsresultatet. Att lyckas ta sig in i sin bubbla och känna att man har total kontroll, att bara kör på, är nästan beroendeframkallande. Inom träningen pratar man ganska mycket om flow, om den totala koncentrationen.

Hej på er!

Den kanske största träningskicken man kan få är när man hamnar i flow. När allt flyter på, tid och rum försvinner. En härlig känsla att vara ett med det du utövar. Du har säkert varit där många gånger utan att veta eller reflekterat över det. På senare år har det blivit nästan viktigare att jag kommer in i flow än själva träningsresultatet. Att lyckas ta sig in i sin bubbla och känna att man har total kontroll, att bara kör på, är nästan beroendeframkallande. Inom träningen pratar man ganska mycket om flow, om den totala koncentrationen.

Man pratar om tre nycklar för att hamna i flow.

1. Det ska vara utmanande. Att möta någon som är sämre än dig tar dig inte in i flow, välj en bättre motståndare. Välj en svårare klass så du får koncentrera dig mer. Träna med andra ord inte i bekvämlighetsboxen.

2. Var tydlig med mål. Inte slutmålet för då är du redan i framtiden. Joggar du så är varje steg det du koncentrerar dig på, tills tid och rum upphör. Resan är viktigare än målet.

3. Koncentrera dig. Fokusera på det du ska göra, stäng ute allt oväsentligt.

Det är inte lätt att bara släppa allt, jobbet, stressat till träningen, annan tidspress, livets alla små moment både glada och mindre glada som tar vår uppmärksamhet. Det går dock att öva upp sig på att hamna i flow. Det kräver koncentration och träning.

Något som varit till stor hjälp för mig hände så sent som i somras inför min första fitnesstävling uppe i Sundsvall, Tammerpokalen. Anders Graneheim är en av arrangörena och en av Sveriges genom tiderna bästa kroppsbyggare. Stor och trygg norrläning. Han höll en litet tal till oss bakom scenen. Bland annat sa han att när ni pumpar upp så gör det långsamt. Detta för att hålla nere stresshormonerna och naturligtvis få ut maximalt med blod i muskeln.

Den lilla meningen, ta det lugnt, tog jag åt mig och använder nu varje gång när jag tränar. Jag börjar alltid med en lite lättare vikt, inte för lätt. Låt oss säga att jag gör triceps pushdowns. Då blundar jag koncentrerar mig på att bara dra med triceps vilket inte är så självklart som det låter, att dra med rätt muskel. Drar eller trycker du alltid med rätt muskler?!

Stanna upp och tänk till någongång när du är i gymmet, använder du den muskel som det är tänkt att du skall använda? Nåväl åter till mina triceps. Jag blundar jobbar långsamt, två sekunder ner och två sekunder upp och så gör kanske 20 repetioner eller tills det brännar ganska bra i muskeln. Jag gör om hela proceduren tills jag är nöjd. På detta sätt värms musklerna och lederna upp ordentlig och jag har försatt mitt sinne i gymmet, här och nu. Det funkar nästa varje gång. Senaste halvåret så har jag fler gånger än någonsin fått tvinga mig att gå hem från gymmet. Jag har varit i sådant flow så att det börjar bli kontraproduktivt rent träningsmässigt att träna längre. Men känslan är grym. Jag är helt säker på att de där 5-10 minuterna med ögonen stängda och full koncentration på rätt muskel gör att jag hamnar i flowläge mycket lättare.

Hur kommer du dit? Vad är ditt trick!

Gör oktober till din flowmånad.

Ha det gott.

Niclas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer