Brinn, brann och brinner vidare!

Hej på er!

Söndag och jag sitter och samlar och sorterar intrycken efter helgens veteran SM i men´s physique, jag blev en jättenöjd sexa i ett bra startfält. Dagens blogg kommer att handla om helgen och om hur jag tänker framöver. Förhoppningsvis kan den motivera några av er att ta tag i erat brinn och genomföra det.

Hej på er!

Söndag och jag sitter och samlar och sorterar intrycken efter helgens veteran SM i men´s physique, jag blev en jättenöjd sexa i ett bra startfält. Dagens blogg kommer att handla om helgen och om hur jag tänker framöver. Förhoppningsvis kan den motivera några av er att ta tag i erat brinn och genomföra det.

Jag och min sambo Lina kom till SM staden Alingsås på fredag. Hade tagit min sista klunk vatten klockan 10.00 på förmiddagen. Ingen mer västska innan tävlingen är över. Sju små matlådor med fisk och ris åt jag under dagen plus ett paket riskakor. Man försöker torka ut kroppen så mycket det går och samtidigt så ökar man på kolhydrats intaget för att fylla på musklerna så de ser fylliga ut. En väldigt kort och förenklad beskrivning. Egentligen så påbörjar man själva tävlingsdagens prep en veckan innan, med uppladdning och tömning. Det kommer du att få lära dig när du skall ställa dig på scen. Jag mådde bra och kroppen kändes bra. Inregisteringen med inmätning och betalning flöt smärtfritt. Lina strök på det första lagret färg senare på fredagskvällen och det såg bra ut. Sov i medhavda lakan, 800 kronor i böter om man förstörde hotellets sängkläder med brunfärg. Sov bra. Lördagsmorgon och liten hotellfrukost med lite gröt och rostat bröd med jordnötsmör på, en halv kopp kaffe. Lina strök på ett lager färg till och vips så såg det ut som att jag varit i Thailand i fyra veckor. Kom ner till tävlingsarenan halv nio och hittade en liten plats backstage där vi slog oss ner, det är alltid ont om plats backstage med några få undantag. Min klass skulle på scen ungefär 09.45. en halvtimme innan det är dax så börjar man pumpa upp. Det innebär att man med hjälp av vikter och gummiband gör de övningar man gör i gymmet för att få så mycket blod in i musklen som möjligt. Allt för att de skall se fylliga ut. Man gör fler repetioner och gärna i ett långsamt tempo. Lina oljade in mig, också det för att framhäva muskelaturen så bra som möjligt. På scen kändes det ok, var lite spänd kanske. Tog mig till final så det var bara att lägga sig ner och vänta några timmar till, äta lite riskakor och inte dricka. Inför finalen kändes det bra och jag fick till en jävligt bra pump innan jag skulle på scen. I finalen gick vi upp en och en innan alla sex ställdes på linje och bedömdes mot varandra. Kom som sagt sexa och jag är helt överens med den bedömningen, de andra fem var lite bättre. Jag hade till att börja med behövt vara kanske två kilo lättare, mindre fett, för att konkurrera om toppen. Något att förbättra till nästa gång.

Top 6 i Sverige. Men´s physique veteranklassen. Ett gäng 60 och 70-talister som tar hand om sig ganska bra va! Det är inte rymdforskning bara lite brinn och pannben, DU KAN OCKSÅ.

Efter tävligen var slut så var jag inte överdrivet hungrig eller törstig vilket man kanske kan tro, men visst var blodsockret lågt. Vilket inte minst kändes det när jag höll på att explodera inombords när jag fick stå i 10 minuters Mac Donalds kö, var nog inte speciellt trevlig mot den stackars ensamma tjejen i kassan. Åt den som vanligt smaklösa MC maten, det fyllde magen för stunden i alla fall. Sedan ett pitstopp på en mack med lösgodis, en stor påse införskaffades. Innehållet försvann farligt snabbt och jag fick såklart ont i magen, Lina fick köra. Ännu en idiotisk grej att göra. Först sköter man om kroppen minutiöst i månader, tränar och äter bra. Att gå på diet är kanske för många lika med att inte få äta mat och en enda lång plåga och svält. Sanningen är att skall du orka träna 2-3 timmar om dagen så måste du äta en hel del mat, och bra mat. Visst går du på ett beräknat underskott men du äter fortfarande mat 5-6 gånger om dagen. I bra mat finns dock inte så kallad snabbmat, fikabröd, godis, läsk, alkohol, kanske därav att många ryggar tillbaka för dietordet! Nåväl poängen jag vill få fram är alltså att man sköter sin kropp bra som bara den i flera månader och så på några timmar så trycker man ner så mycket skit i den som det är fysiskt möjligt. Snacka om att förvirra den skackars kroppen. Den måste ju undra vad den gjort för ont mot dig för att få motta den bestraffningen. Idag träningsledig men återvänder till bra mat.

Beviset att eran bloggare tog sitt brinn, brann och brinner vidare. DU KAN OCKSÅ.

Över till framtiden. Jag skall tävla igen. Jag är inte klar än. Det finns många saker jag kan bli bättre på vilket jag tycker är skitkul och motiverar mig som fan. Sitter och funderar över upplägg framöver. Både träningsupplägg, kostupplägg och tävlingsupplägg. Återkommer i frågan. Jag älskar att ha det här brinnet att förbättra, ha ett så tydligt mål. Har saknat det. Försöker man inte bli bättre så blir man ju sämre, eller hur!

Vad är nu ditt brinn? Vad är det som gnagt i bakhuvudet ett tag nu? Börjar ursäkterna att ta slut? Gör slag i saken och genomför. Gör drömmen. Är du kvinna eller man, ung eller mogen, nu är den perfekta tiden att göra det där som du vill göra. Du får gärna höra av dig till mig om du har funderingar runt fitnesstävlande eller annat träningsmål. Annars är ett bra tips att kontakta någon som du kan bolla din dröm emot för att få den bekräftad och förfinad. Börja idag.

Må gott, imorgon tränar vi lite hårdare än igår.

Niclas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer