Mål och planering är allt!

Hejsan alla!

Håller mig kvar lite i förra bloggen om att vi behöver träna hårdare och mer för att leva friskare. Det är säkert många av er som läser sporthälsa som redan tränar 8 timmar i veckan och tycker att det är helt normalt. Men det är också säkert några av er som läser detta som instinktivt ryggar tillbaka och tänker hur jag skall hinna med och orka träna så mycket. Mål och planering. 

Riktigt bra kryddor att ha i maten. Ekologiska från Urtekram. 

Hejsan alla!

Håller mig kvar lite i förra bloggen om att vi behöver träna hårdare och mer för att leva friskare. Det är säkert många av er som läser sporthälsa som redan tränar 8 timmar i veckan och tycker att det är helt normalt. Men det är också säkert några av er som läser detta som instinktivt ryggar tillbaka och tänker hur jag skall hinna med och orka träna så mycket. Mål och planering. 

Riktigt bra kryddor att ha i maten. Ekologiska från Urtekram. 

När jag träffar klienter eller pratar träning med vem som helt så är den brinnade punkten ofta bristen på tydliga mål. Man har lite luddiga önskemål om att vilja gå ner i vikt, bli starkare, tighta till sig lite eller få bättre kondition och äta bättre. Det är sällan någon kommer in och pekar med hela handen och berättar att hit skall jag, ta mig dit. En önskekund. Har du en önskan om att träna mer eller annorlunda eller sätta upp tränings och viktmål sök dig då om du själv tycker att det är svårt att konkritisera dina mål till en PT. Denna bör kunna hjälpa dig att förstå vad som krävs för att nå dit du vill. Det är då det roliga börjar. Resan till målet.

Har egen erfarenhet av hur lätt det är att träna och dieta när det finns ett väldigt tydligt mål. Jag har haft ett slutdatum, tävlingsdagen. En tävlingsvikt som jag och min coach bestämt. Jag tyckte det var och är skitkul att träna nu när jag har ett så tydligt mål. Mer än någonsin ser jag fram emot nästa dags träning och vad jag skall träna. Planering av matlådor och övrig livsplanering osv. Jag tycker det är lättare än någonsin att få tid till allt jag vill göra i och med all planering. Man måste absolut skala bort en del i sitt liv, i alla fall under en period om man har ett vädligt tufft mål. Jag tycker dock utan tvekan att det är värt det. Testa själv att sätta upp ett mål, varför inte ta ett utanför trygghetszonen, och genomför det, en gång i livet i alla fall. Det kan bli en riktig ögonöppnare på många sätt.

Perfekta mellanmål i proteinmellanmålsdjungeln, från Justegg.

Självklart skall målet vara satt efter dig och dina önskningar. Kanske att äta frukost varje dag i tre månader. Kanske laga matlådor i månad och ha med till jobbet. Orka jogga 5 kilometer inom en månad. Mål finns lika många som det finns människor. Sätt ditt eget med ett slutdatum och ta hjälp för att ta dig dit om du behöver det. Att gå i mål är jävligt häftigt. 

Må väl och ta i.

Niclas

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer