Träna, äta, sova, jobba, leva!

vem bestämmer hur du mår?

Jag har ju tidigare skrivit om min bakgrund och hur jag tog mig hit där jag är idag, Mer om detta här. Många är gångerna jag frågat mig själv, är jag färdig nu? Någon gång har jag svarat ja. Det är tyvärr det största misstaget man ofta gör när man har tagit tag i livet och ändrat riktning. Det är som med alkoholisten eller andra missbrukare. Även om man är fri från drogen är man inte färdig. Man blir aldrig färdig. Jag kallar mig själv för anonym överviktig. Jag har fortfarande några kg mer vikt på kroppen än vad som rekommenderas till min längd. Jag har under många år kämpat och legat i för att få ett BMI som ligger inom gränsen för normalvikt. Jag har varit där ett par gånger under korta perioder de senaste 15 åren. Ja, ett par gånger, det är allt. Resten av tiden är jag överviktig.

De tre senaste åren har jag tränat väldigt mycket och ökat träningsdosen för varje år. Jag har utvecklat min träning i en positiv riktning och mår mycket bra av det. Jag har många, tuffa och långt fram i tiden uppsatta mål. Men träningen har ju inte så mycket med vikten att göra. Många tror i sin enfald, likaså jag förut, att om jag tränar så kan jag äta mer. Ja, det är sant. Du måste äta mer för att kroppen ska kunna återhämta sig. Men ät rätt. Mitt stora problem är att jag oftast äter rätt, men jag lägger till en massa felätande. Det sägs ofta att du styr din vikt med kost 80% och träning 20%. Jag skulle vilja justera de siffrorna ännu mer. Hur kommer det sig annars att en person som aldrig någonsin tränar eller rör på sig ändå håller sin vikt?

Trött på att alltid se på vågen att jag väger några kg för mycket. Trött på att mitt BMI alltid visar några % övervikt. Trött på att alltid kolla spegeln i profil och se att magen putar ut lite mer än jag vill. Trött på allt ovan tog jag ett beslut att göra några tester. Jag började med en kroppsscanning på www.massiveperformance.se där jag bor. En intressant genomgång av min kropp. Vikt, längd och mätning av olika delar på kroppen. Sedan ultraljud och allt matades in i ett datorprogram som räknade fram hur min kropp var sammansatt. Inte så pjåkigt. Jag hade 4-5 kg för mycket av det ”farliga” kroppsfettet. Resten av värdena var bra. Kroppssammansättning

Kan tillägga att BMI är totalt skrotat i min värld. Skrotade det när jag började träna på riktigt. Sjukt missvisande då. (Det finns dock tillfällen då det är bra!)

Nästa test blev en hälsokontroll på www.werlabs.se där blodprov togs för att sedan ge 33 olika hälsomarkörer. De värden som jag var mest intresserad av här var egentligen blodfetter, socker och kolesterol. Samtliga värden var inom gränserna och faktiskt riktigt bra. Ett urval syns i bilden nedan.

Jag lät även min kära hustru som jobbar på vårdcentral testa mitt blodtryck. 130/70. Svårt att klaga. Slutligen så kollade jag min vilopuls vid tre olika tillfällen. Men alltid vid samma tidpunkt och med exakt samma förutsättningar. Resultatet blev 44 slag/minut. Summeringen av detta är att jag fysiskt sett mår bra, väldigt bra. Så varför går jag då och hänger upp mig på de där extra kilona som ligger runt midjan? För det är ju där de hamnar först och där de försvinner sist. Jo, varje extra kilo påverkar min löpning negativt. Det blir mer vikt att dra runt på. Vi räknar lite på det. I maj sprang jag mitt första maraton. Jag tog då ca 42000 steg. 4 kg extra kroppsvikt ger då 42000 steg x 4 kg kroppsvikt = 168.000 kg extra vikt som mina höfter, ben och fötter ska klara av. Det låter sjukt när man ställer upp det så.

Min plan framöver är ändå att försöka få bort de där 4 kg dåligt fett. Men det får ta tid. Det handlar som sagt inte bara om vikten, jag gillar inte att se det heller. Målet är inte att se ut som en superatlet precis, det tåget tänker jag inte hoppa på. Men lite mer ”aero” hade inte skadat. Då matchar jag min snabba cykel lite bättre också 😊

Ironman Jönköping 2017

Må gott alla där ute och glöm inte att vara nöjd med dig själv!

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras