Träna, äta, sova, jobba, leva!

Raceweek – Träna mindre då?

Ja, det är raceweek. Årets första Triathlontävling ska äntligen avverkas. Lite nervöst som det ska vara så här under årets första raceweek. Egentligen är inte nervositeten så befogad, men jag ser det som något bra. Ett bevis på att jag vill lyckas genom tävlingen. Jag är inte pallplatsaspirant, absolut inte. Det var länge sedan jag jämförde mig med andra. Jag är mer en genomförare av tävlingarna.

Tävlingen är en medeldistans och det är ju en bra start på säsongen. Jag skrev lite om denna i mitt senaste inlägg. ”Hål i huvudet och på andra ställen”. Det som oroar mest är att det är varmt i vattnet och vid 22 graders värme så blir det våtdräktsförbud. Egentligen inget som borde oroa mig det heller då jag mycket väl kan simma några tusen meter utan, men det är sjö och det är många runt omkring som kan stöka till det lite. Dessutom ger den riktigt bra flytkraft vilket gör att jag inte använder benen vidare mycket i simningen. På så sätt är de pigga och utvilade till cyklingen.

Uppladdningen har varit bra tycker jag. Jag körde genom ett riktigt bra genrepspass i går söndag med ca 1100 meter simning, 60 km cykel och 10 km löpning, allt i en följd på den bana som tävlingen går på. Ett bra formbesked som gör att jag känner mig hoppfull över att klara tävlingen på under sex timmar. Jag har tidigare bara gjort en tävling på denna distansen och då sprang jag i mål på sex timmar och fem minuter. Lite retfullt. Men jag var inte starkare då.

Nu åter till rubriken. Hur ser träningen ut samma vecka som det är tävling? Mycket lugnare skulle jag vilja påstå. Detta är dock väldigt individuellt. En del kör på fram tills det är dags. Jag brukar trappa ner lite näst sista veckan, avsluta den med ett rejält pass, som i går, och sedan köra lite lättare under veckan. Minst ett pass av varje disciplin, men lugna sådana. Lätt simning i bassäng eller sjö. Är det så att det tenderar till att bli simning utan våtdräkt på tävlingen så är det ju all idé att köra utan på ett träningspass i sjön också. Ett kortare cykelpass och sedan ett mycket lätt och kort löp-pass. Sista två dagarna innan gör jag inget alls, mer än promenerar lite och ser till så att utrustningen är i topptrim, äter bra och dricker lite mer än vanligt. Njuter mest av livet helt enkelt. Laddar mentalt för smärtan, för ont, det kommer det att göra. Jag tillbringar en del tid i poolen också så klart.

Söndag klockan 09.00 är det start och förhoppningsvis målgång innan 15.00 😊

Må gott alla!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras