Välkomna på Träningsevent i augusti!

2017-06-21

Träning & Hälsoevent
Villa Fridhem Spa & Konferens, Norrköping

19/8 klockan 10-17   

In och nyp en plats till denna heldag, det kommer bli en toppendag fylld med härlig energi och inspirerande workshops på Villa Fridhem Spa utanför Norrköping. Perfekt att kicka igång efter sommaren.

Alla är välkomna! Oavsett nivå.
Ta med en familjemedlem, vän eller tjejgänget.

Vi som håller i det är:
Therese, https://www.sporthalsa.se/bloggar/therese PT, massageterapeut & löptokig tillsammans med mig, Nathalie, kostrådgivare, hälsocoach och träningsentusiast. Vi båda brinner för en hälsosam livsstil, älskar att motivera människor till att hitta rätt balans mellan träning, kost & njuta av livet.

Pris 1250 kr, I priset ingår träningar, workshops, föreläsning, herrgårdlunch, fika och en sprängfylld Goodiebag bl.a.!

 

 

Sculpture your body, ett nytt koncept. Där vi bland annat kommer jobba med gummiband och pinnar.

Program

• Samling på Villa Fridhem Spa & Konferens.

• Kostföredrag. Mål & Motivation med Nathalie.

• Funktionell träning där vi slänger med däck, lär oss utfallssteg, provar på backintervaller och svettas tillsammans.

• Herrgårdslunch.

• Så tränar du dig till en bättre hållning, workshop med Therese. Praktiska övningar, massage-, stretch- & rörlighetsövningar.

• Sculpture Your Body med Therese. Ett unikt träningspass med en mix av Barre, Pilates & Funktionell träning. Vi jobbar utomhus med träningsband ni sedan får med er hem.

• Mellis-inspiration, bra efter träning.

• Goodiebag & fikamingel.

 

Anmälan sker till formahalsan@hotmail.com
Ange eventuella allergier
Sista anmälningsdagen är den 28/7
Anmälan är bindande men kan överlåtas
Betalning sker i samband med anmälan till Bankgiro SEB. 5215- 0225522

Vi ses väl?!

//Nathalie & Therese

 

 

  

När hatkärlek övergår till enbart kärlek!

2017-06-20

Förr innebar spinning riktig hatkärlek för mig, nu är det kärlek rakt igenom! Jag älskar hur man går igång på musiken, trampar i takt, gör det i grupp, peppas och sporras av andra, hur svetten bara sprutar, känslan efteråt samt att endorfinerna som frisätts under dessa pass är ren och skär magi!

Har du inte provat något spinningpass kan jag rekommendera dig att göra det. Det är superbra skonsam konditionsträning där man själv väljer hur pass tungt passet ska bli genom att justera motståndet efter takt, tempo och dagsform.

Fler fördelar med spinning/ cykling:

• Påfrestar inte lederna lika mycket som ex löpning gör

• Bra rehabträning för ex höfter, knän och vader

• Suverän konditionsträningsform

• Muskeluppbyggande

• Minskar risken för hjärtsjukdomar, benskörhet och kan sänka blodtrycket

• Finns pass i olika längder, intensitet och intervallpass som bränner riktigt bra!

 

Vad får dina endorfiner att skjuta i höjden?

Ta hand om dig,
Kramar Nathalie

Sommar - uteträning

2017-06-19

Nu kan vi verkligen välkomna sommaren på riktigt! Denna helg har bjudit på strålande väder och just nu är klockan 02,00 (jag jobbar natt) det är ljust och 20,5 grader ute just nu. Helt fantastiskt!

Jag har njutit av helgen på bästa sätt. Kolla bara hur vackert det var på campingen i Vingåker! Jag kan tipsa om denna fall man vill åt ett mindre och lugnt ställe med fin natur och sandstrand. Och när man ändå är i krokarna så måste man ju hoppa in på Vingåkers factory outlet, eller hur? Ett par nya Under armour shorts och ett par finskor slog jag beslag på.  

 

Sommardagar som denna är svårslagna.

Kvällsunderhållningen stod jag för med lite rörlighetsövningar, hehe.
Det slog mig att jag inte har varit på gymmet på säkert 4 veckor (förutom spinningpassen.) Jag är inne i en period där jag hellre tränar utomhus samt i mitt hemmagym. Jag tror stenhårt på att träningen ska vara glädjefylld och att träna det man känner för och inte tvinga sig till något bara för man borde. Träning som är rolig och lättillgänglig blir mer hållbar i längden.
Jag är en "periodare" men jag är säker på att jag checkar in på gymmet ordentligt igen till sensommaren!  

En och annan solhälsning med ett brett leende känns som ett ypperligt val en strålande dag som denna!
:)
Hur tränar du? Varierar du från säsong till säsong eller kör du på i samma spår? Inget är fel, all rörelse och träning är rätt - kom ihåg det! Satsa på något du tycker är roligt och ger dig något, både fysiskt och psykiskt så är det lättare att få in rutinen
.
Kör hårt och ha kul,
Kramar Nathalie  

  

Full rulle

2017-06-16

Dagarna bara springer iväg och det är som vanligt full rulle! Mestadels med renoveringar och storstädningar osv efter fönsterbytet av alla 21 fönster. Det har med andra ord varit ett bombnedslag hemma i två veckor, men nu är det klart och det blev fantastiskt snyggt, så skönt!

Passade på att rasta pärlan sent igårkväll och turista lite i vår egna stad bland alla glada studenter och uteserveringar. Sena varma sommarkvällar som denna är obetalbara. Det är så vackert ute i naturen just nu, eller hur?!
 
Vad är det absolut bästa med sommaren för dig?
Jag älskar att det är ljust i stort sätt dygnet runt, tidiga mornar och sena varma sommarkvällar, vara ute i naturen, på sjön, i skärgården, en fin klippa vid havet, att cykla på nya ställen, att grilla tillsammans med vänner och familj, mysiga uteserveringar, att flytta ut träningen, slippa alla lager med kläder och åka iväg med husvagnen såklart. Jaa, listan skulle kunna göras hur lång som hellst. Nu får vi alla se till att njuta av denna sommar till max och tanka energi med sånt som får oss att må bra!

Just nu sitter jag på en camping utanför Vingåker och känner hur tröttheten börjar komma ikapp så det blir nog en power nap snart, det hör väl semestern till? Husvagnslivet tillför mycket lugn och ro och jag verkligen älskar det, så mysigt!

Jag slängde ihop en klassisk rabarberpaj med en twist av Nath igår. Den bestod av rabarber, plopp, kokos och smuldeg, inte helt fel med andra ord...

  Obs: inte helt sockerfritt ;)

Hoppas du får en härlig helg,
Kramar Nathalie

Biggest loser 2017

2017-06-13

Har du följt säsongens Biggest Loser?

Jag sitter klistrad framför tv4play och imponeras vecka efter vecka över deras fantastiska prestationer och driv! Även om den fysiska resan är enorm så är den psykiska resan oftast ännu tuffare. Det tar tid för huvudet att hänga med i dessa stora förändringar och hjärnspökena som lever sitt egna liv gör sig påmint med jämna mellanrum... Hur som haver, alla är verkligen vinnare!

Man bara måste älska tränarna Micke & Sabina. Så jordnära, stöttande, peppande, kunniga och härliga!

Ikväll är finalen, vem tror du kammar hem titeln som Biggest Loser i år?

Hoppas du börjar den nya veckan starkt.
Tro på dig själv, du klarar mer än du tror!

Kramar Nathalie

Cykelhelgen är kommen!

2017-06-09

Jag var i Motala en sväng idag och kom såklart mitt i förberedelserna inför Vätternrundan som drar igång ikväll. Wow vilket arrangemang! Det var nästan att jag blev nervös även att jag inte kommer delta i år, hehe. Samtidigt som jag blev jäkligt sugen!

Tanken var som sagt att jag skulle ha cyklat Tjejvättern i morgon men eftersom min kompis gifter sig samma dag så blir det bröllop istället. Det ser vi fram emot jättemycket, det kommer bli ett stort bröllop med extra allt har jag hört! Så mycket kärlek i luften såna dagar, helt fantastiskt.

Redan nu har jag bestämt att trampa runt Tjejvättern (10 mil) eller mest troligt Halvvättern (15 mil) 2018 och inget får komma emellan denna gång. Min syster tryckte på att köra hela Vätternrundan då, men där säger nog både min kropp och psyke prompt nej! 30 mil på cykeln?! Hmm, jag är skeptisk, men vem vet vad som händer om 1 år… ;)

 Jag cyklade 2 mil på spinningcykeln imorse 6,30 i alla fall, grymt skön start på helgen.

Ska du cykla någon av rundorna i år? Lycka till i så fall och kör gärnet!

Ha en fin helg,
Kramar Nathalie

Makeover

2017-06-08

Hej och hå vad det händer grejer hemma hos oss nu!

Vi är mitt uppe i genomgående renoveringar av båda husen så det ser ut som ett tredje världskrig hemma just nu, puuh! Just nu har jag en målare som jobbar i hus nr två, tre män som byter alla 21 fönster och jag själv står med penseln i högsta hugg och målar om garaget. Det kommer bli såå fint och det är superkul att se alla förändringar som sker. Om det är intressant kan jag lägga upp lite före & efter-bilder när olika projekt är färdigställda?

Från och med i går började jag ha kvällspass på spinningen med, riktigt roligt! Man kan väl lugnt säga att det var mer tryck på skaran en onsdag 17,30 än en fredagsmorgon 6,30, hehe. Även om jag personligen älskar att träna en fredagsmorgon, då känner jag mig redo för vad helgen har att erbjuda och har hela dagen framför mig.

Är du en morgon, lunch eller kvällstränings-människa? Jag tycker faktiskt att alla tider har sin charm.

Ha en fortsatt bra dag,
Kramar Nathalie

Ny vecka att ta kommandot över

2017-06-05

Det är dags att välkomna en ny vecka att ta kommando över. En vecka full med möjligheter, har du något spännande på gång?

Jag ska försöka digital-fasta igen mellan klockan 20–08. Hänger du på? Tänk hur svårt det är att bryta gamla vanor… Det är lätt att skapa nya vanor men svårare att bryta gamla, känner du igen dig?

Morgonrörlighet, socker-stopp och digital fasta från och med idag gäller för mig. Det är som sagt dags att ta kommandot!

Morgonrörligheten går bra eftersom det är en ny vana och superskönt. Sockerintaget behöver minskas och även uppkopplingen till sociala medier, dessa två är mina svagheter just nu... Men med tjockt pannben och en stark vilja så klarar jag det, man klarar så mycket mer än vad man tror. Så även du!

Nathalie Sääfs foto.  

Ha en bra start på veckan,
Kramar Nathalie

 

Rörlighetsövning 1

2017-06-03

Jag kommer dela upp rörlighetsövningarna som jag utför på morgonen och lägga ut till er med jämna mellanrum. Här kommer den första. "Katten" som säkert de flesta känner igen.

Stå på alla fyra, höftbrett isär och händerna lite bredare än axelbrett, spreta med fingrarna och tryck ner mot golvet. 
Pressa upp kota för kota mot taket och blicka in mot naveln. Håll kvar denna position så länge som du önskar.

Svanka därefter ryggen och blicka upp mot taket, håll kvar och sedan återgå i lugnt tempo till att kuta ryggen och upprepa denna övning ca 10 gånger.

Kroppen kommer sprida ut kärlek som tacksamhet efter en god natts sömn genom denna start på dagen.

Rörlighetsträning gör kroppen smidigare, starkare, mer rörlig och mindre stel. Det är ett jättebra kompliment till annan träning, träningsvärk och för att få tänja ut kroppen ordentligt. Du har inget att förlora, våga och ta tid att testa under en period och se vad du får för resultat.

PS: Planera in den 19/8 för en heldag fylld med träning, workshops & föreläsning utanför Norrköping tillsammans med mig och PT- Therese som också bloggar för Sporthälsa. Mer info inom kort!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig pingst-helg!
Kramar Nathalie