Dubbelt Så Stark! - En Stark Själ I En Stark Kropp

Se (löp)sanningen i vitögat – gör en löpanalys

Ska man göra något, så ska man göra det ordentligt! Eller hur?
Och ”det svänger fort i hockey” – som man brukar säga. Mitt i ”uppladdningen” inför lördagens ”Stora tjejlyftet” så har jag ju fortfarande siktet inställt på att springa mitt tredje marathon. Och kanske också Lidingöloppet 30K igen i höst. Det vore verkligen SÅ kul!
Så – vad passar bättre att döva ”nervositeten” inför lördagens prövningar än att skifta fokus helt? En löpanalys kanske..?

I eftermiddags besökte jag Salming RunLAB på Kungsgatan i Stockholm. Där finns utrustning för att verkligen få reda på den nakna sanningen om sin löpning – ända in på bara kroppen. Bokstavligt talat.

Hur går det till?
Av med alla kläder (åtminstone så mycket som möjligt). Därefter ägnades en god stund åt att fästa en mängd små reflektorer på kroppen. Det görs givetvis av en specialist. Alla övriga reflexer i rummet (ex. på väska, jacka mm.) tas ut ur rummet och de som finns på löparskor och de (få) plagg man har på sig tejpas över för att inte störa utrustningen under testet.

Vi pratade lite kort om min ”löp- och träningshistorik” – och ja, du har ju hört den ett par gånger nu så jag behöver inte dra det igen.  Inga skador. Siktet och fokus på styrka (i alla dess former uppenbarligen) och löpningen ”för kärlekens skull”.
Sen upp på löpbandet. Det skiljer sig något i från ett vanligt, det är betydligt längre och det känns lite ovant att dessutom stå placerad mitt på bandet.
Vi började med uppvärmning. Lugnt och fint ett par minuter. Sen testar vi 1 minut i två olika tempon. 5.27 och 5.00. Så det är ju inget ”långpass” vi pratar om här. Under de korta intervallerna filmas jag. Med ”motion capture”-teknologi (det är ju ascoolt – man använder det ju i animationer i filmer). Från alla vinklar! Inget gömt inget glömt!

På skärmen framför mig där jag springer ser jag den ”robotifierade” Maria. Ser ut som nån walker-figur ur Star Wars. Hade god lust att ge ifrån mig några ”piiiiew-pieew”.

Vad blir resultatet?

När man sprungit klart väntar ”domen”. På en TV-skärm visas nu i detalj, kroppsdel för kroppsdel och vinkel för vinkel exakt hur du rört dig. Hur du sätter i fötterna, när du gör det, hur och om du roterar med överkroppen, vad du gör med armarna, vilken vinkel/lutning du har på överkroppen…. Ja – rubb och stubb!

På plats får du en kort genomgång av resultatet med primärt fokus (åtminstone i mitt fall) på vad jag bör tänka på för att optimera min löpning. Allt i relation till en ”optimal löpare”. Mycket var väldigt bra (tack och lov!) – men jag behöver exempelvis förbättra min armrörelse (vilket jag visste sen tidigare, men aldrig riktigt förstått hur) samt stärka upp vänster sida av rumpan. I övrigt – bra förutsättningar! Stabil och rak. Och stark.

Sen då?
Inom en vecka (jag fick det inom ett par timmar) får du en länk med all information skickad till dig. Alla filmer, och alla ”delar” som analyserats i detalj. Men också övningar att göra anpassade för att stärka upp de områden du behöver jobba på.

Nu hade jag ju tur (eller otur..?) att det inte krävs några rigorösa justeringar för att jag ska bli bättre. Då finns det liksom inte så mycket mer att skylla på. Det är bara att öva. Och att springa. Lite snabbare. Tusan också! 😉

Nästa vecka väntar ett laktat (mjölksyra) och VO2-max test. Det kommer bli rejält mer påfrestande än dagens övning…

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras