Dubbelt Så Stark! - En Stark Själ I En Stark Kropp

Påskgodis – utan socker (LCHF)

Jajjamen! Nu börjar det ju dra ihop sig till påsk’a! En vecka kvar till det är dags för kärringen att dra till Blåkulla! (Ja, här i Stockholm flyger de på Skärtorsdagen – vet att man på andra håll i landet har annan flygtidabell att förhålla sig till, ex. på Påskafton).
Och jag hoppar raka vägen över våfflorna (som jag inte är så förtjust i) till det jag gillar bättre! 

Jag gillar ju att pyssla. Och så gillar jag godis och sötsaker. Så – vad gror i mitt huvud när det närmar sig ”pysselhögtiden #2” på året (julen är ju överlägsen)? Jo, man tanken på att frossa i bägge!

Smygstartar med att bjuda er på mitt grundrecept på hemmagjord mandelmassa. Superenkelt – och går alldeles utmärkt att göra utan vanligt socker!

Sockerfri mandelmassa, grundrecept

  • 1,5 dl mandelmjöl
  • 1 äggvita
  • Några droppar bittermandelessens (brukar finns på ”bakhyllan” vid hushållsfärgen) och/eller 0,5 riven bittermandel
  • Valfri sötning (jag körde nu med några droppar flytande stevia, men det går lika bra med vanligt strösocker, sukrin melis eller annat man vill använda som sötning).

Gör så här: Blanda allt i en bunke – klart!

Går man efter mitt recept, dvs. sötar med Stevia, så blir näringsvärdet för hela satsen:
352 kcal ( 7,3 g kolhydrater, 27,6 g fett och 15,5 g protein). Och det räcker till många kycklingar! Så, kör du LCHF är detta perfekt – beroende givetvis på hur strikt du är.


Sen är det bara att ”go bananas”! Forma, dela, färga, doppa i valfri choklad, ”göm” en hasselnöt mitt i – eller bara ät rakt av som den är om man nu tycker det är gott!

Lycka till med pysslandet! Mina ”premiär-kycklingar” ser rätt arga ut. Men det gör inget, för de kommer få fler kompisar innan veckan är slut så då blir de kanske gladare!

Pyssla lugnt!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras