Personlig Träning

Såhär undviker du träningsrelaterade skador

Vi fortsätter på temat läsarfrågor! Idag: skador som uppstår till följd av träning.

Tveka inte att skriva i kommentarsfältet om du har någon fråga eller fundering som du vill att jag lyfter.

Fråga: Jag vill träna och bli starkare och må bättre, men varje gång jag kommer igång så får jag ont någonstans och tvingas sluta träna. Just nu har jag ont i båda knäna efter att jag började jogga, och kan därför inte träna. Vad ska jag göra för att inte få ont så fort jag börjar träna?

Svar: Den vanligaste orsaken till att man får ont när man börjar träna är att man går ut för hårt och ökar på träningen för snabbt. Det tar tid för kroppen att vänja sig vid belastningen och att bli tillräckligt stark för att klara av den. Alltså, börja på en försiktig nivå som kanske till och med känns för lätt, och öka sedan successivt belastningen allt efter du blir starkare och hållfastare.

En annan anledning till att många får ont är att man inte varierar sin träning, och således överbelastar vissa delar av kroppen. Exempelvis genom att löpträna utan att komplettera med styrketräning, att styrketräna utan att komplettera med rörlighetsträning, etc. Så, om ditt mål är att löpträna, kom ihåg att lägga in något pass löpstyrka i veckan för att stärka upp leder, ligament, muskler och skelett. Det kan även vara en god idé att få hjälp att se om din teknik är bra, exempelvis via en PT eller instruktör.

Sist men inte minst: det finns oftast något vi kan träna, även när vi är skadade. Om knäna inte känns bra vid löpning kanske du kan cykla, styrketräna eller simma istället. Fokusera på det du kan göra istället för det du inte kan göra, så skapar du en träningsrutin som håller i längden.

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras