Personlig Träning

”Så får du den perfekta kroppen”

”Så får du den perfekta kroppen”. Eller strandkroppen. Eller smala kroppen. Rubriker som skulle kunna komma från vilket magasin som helst som vill sälja lösnummer – för vi köper det ju. Vem vill inte ha den perfekta kroppen liksom?

Men vad är egentligen den perfekta kroppen, och hur vet man när man är där? Våra kroppar ser ju så olika ut, och även om alla strävade efter ett och samma ideal så skulle vi aldrig kunna bli likadana. Vi har olika förutsättningar för hur kroppen svarar på träning, vilken fettprocent kroppen trivs på, hur lätt vi har att få synliga magrutor osv. Och vad som är perfekt är ju väldig subjektivt då vad som är attraktivt i en persons ögon inte nödvändigtvis är det i någon annans. Det finns liksom inget mått på när du uppnått den perfekta kroppen.

Jag har jobbat oerhört mycket på att acceptera och tycka om min egen kropp, från att vara sjuk i anorexi till att trivas i mig själv. Hur jag känner för hur den ser ut varierar i perioder, men det jag har insett är att huruvida jag är nöjd med mig själv eller inte, inte sitter i hur min kropp faktiskt ser ut, utan i hur jag mår och vad jag väljer att tänka om mig själv.

Det må vara svårt, men är ändå fullt möjligt att påverka vad vi tänker om oss själva. Så försök att se på dig själv med snälla ögon och uppmärksamma det som är bra. Den perfekta kroppen är inte ett specifikt utseende, utan en upplevelse av att må bra i sig själv.  

Fler tips på hur du får den perfekta kroppen:

  • Fokusera på det som du tycker om med dig själv, och hylla kroppen för allt den klarar av, exempelvis att gå, springa, lyfta något tungt, bära tunga matkassar, dansa, utföra någon smidig eller osmidig yogaposition.., Kroppen är SÅ mycket mer än ett skal!
  • Fundera över vad det egentligen är som lockar så mycket med ett specifikt utseende. Enligt min erfarenhet är det helt irrelevant för lyckan huruvida man har magrutor eller inte.
  • Utnyttja endorfinerna! Gör något riktigt jäkla jobbigt, typ DET HÄR crossfit-passet eller DE HÄR löpintervallerna, eller något annat som är kul och fysiskt utmanande. Rid sedan på vågen av endorfiner som påminner dig om hur grym du är!

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras