Personlig Träning

Resultatet av den mentala träningen

Jag återkommer ju då och då till det här med min mentala träning. Sedan början av året har jag följt ett program med fokus på den mentala styrkan och lugnet inombords, då och då har jag fallit ifrån det litegrann men ändå återkommit till det och övat 20 minuter per dag ett par dagar i veckan. Syftet är framför allt att bli en starkare thaiboxare, men även att kunna applicera det i mitt vardagliga liv.

Det bästa av allt? Det funkar! I synnerhet på senare tid har jag märkt att jag omedvetet använder mig av det jag övat på, och att det har effekt. I fightingen är jag själv min absolut värsta fiende, och mitt största problem är att jag psykar ut mig själv och tappar hela mitt game. Så många gånger har jag brutit ihop och gråtit på mattan; inte för att jag blir slagen eller för att jag är rädd, utan för att jag kritiserar mig själv så hårt, och hamnar i en negativ spiral. Men tack vare den mentala träningen börjar jag äntligen lära mig att vända det, istället för att behöva bryta/ta mig igenom passet med tårar i ögonen.

Som i lördags. Grät ca fem gånger innan träningen, och mellan de fyra-fem första ronderna, allt eftersom jag sätter så höga krav på mig själv. Men genom att gång på gång återvända till andningen, hitta en trygg punkt i mig själv och använda det jag övat på så blev jag lugn. Successivt kändes det bättre och bättre och även om det absolut inte var mitt bästa sparring-pass så var jag ganska glad på slutet, och kunde till och med skratta mellan ronderna. Det gör mig så motiverad att fortsätta öva enligt programmet och bli ännu mer mentalt stark!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras