Personlig Träning

Kan ståskrivbordet förlåta vår inaktiva livsstil?

Jag pratar ju gärna om det här med vardagsrörelse och hur viktigt det är att vi inte bara lägger fokus på träning utan också på aktivitet i vardagen. Det är trots allt så att träna ett antal gånger i veckan inte kan kompensera för en i övrigt stillasittande livsstil, och rent hälsomässigt är det viktigare att vi regelbundet tar pauser där vi rör på oss under dagen och strävar efter att vara så aktiva i vardagen som möjligt.

Tyvärr rimmar detta ganska illa med den livsstil och det samhälle vi har idag, som är uppbyggt för att vi ska röra oss så lite som möjligt, med stillasittande arbeten, rulltrappor, bilåkande osv. HÄR har jag tidigare skrivit om just detta och tips på hur du får in mer rörelse i vardagen. Det jag istället vill diskutera idag är ståskrivbordet.

Jag stöter ofta på just ståskrivbordet när jag pratar med klienter, och det anses vara otroligt positivt oavsett om man vill gå ner i vikt, vara hälsosammare eller bli av med smärta. Samtidigt var det för ett par månader sedan massor av rubriker som talade om att stående var ännu värre än sittande för hälsan. Vad är det egentligen som gäller?

Såhär: många rubriker om ståendets nackdelar fick dras tillbaka eftersom de var så överdrivna. Det är alltså inte alls farligt att stå upp på kontoret. Men hur mycket bättre är det än att sitta då? Jag tänker att stående är positivt om det innebär att man tar några steg här och där, upprätthåller en god hållning och gärna lägger in lite rörelse här och där. Tyvärr innebär ståskrivbord för många att man hänger mot bordet, låter huvudet falla ett par decimeter framför övriga kroppen, och dessutom skippar en del träningspass, antingen eftersom man är trött efter en dags stående eller för att man ”inte behöver träna eftersom man stått upp hela dagen”. I det fallet kan det finnas fler hälsofördelar med att sitta vid skrivbordet, men regelbundet ställa sig upp och göra exempelvis ett par knäböj, då och då hämta ett glas vatten, gå och prata med kollegan istället för att mejla…

Och vad gäller viktnedgång så är det inte huruvida du står eller sitter som kommer göra den stora skillnaden, utan det handlar om många andra faktorer.

Det här blev ett längre inlägg, men det är viktigt. Så: att stå vid skrivbordet kan absolut vara positivt, men det är inte nödvändigtvis mirakelkuren mot ohälsa. Det viktigaste är att vi rör på oss och stimulerar kroppen regelbundet, så att ståendet inte bara blir en annan variant av att vara stilla.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras