Vägen tillbaka

Idag blir vår lill-kotte två veckor och jag har med snigelfart påbörjat vägen tillbaka till träningen.

Idag blir vår lill-kotte två veckor och jag har med snigelfart påbörjat vägen tillbaka till träningen.

Jag började med en “promenad” tre dagar efter förlossningen, vilket i princip innebar att jag vaggade runt huset i ca en km/timmen. Nu, drygt tio dagar senare, kan jag utan problem vara ute och gå 45-60 minuter med vagnen. Kroppens kapacitet att läka är helt klart fantastisk, och jag har nog aldrig varit så imponerad av vad min kropp kan göra som efter graviditet och förlossning (som skedde utan komplikationer – alla har olika förutsättningar för att läka). Jag försöker nu komma ut en stund varje dag (undantaget extrema snökaosdagar – med Stockholmsmått mätt – som i onsdags, då passade vi istället på att vara inomhus och tillåta oss vara politiskt deprimerade).

En vecka efter knoddis fötts började jag också använda Mammamage-appen, som fokuserar på övningar som stärker de inre magmusklerna. Redan då hade delningen av mina magmuskler gått ihop ganska mycket – jag fick bara ned ett finger (mer om delade magmuskler och hur du kan kontrollera dem här  och här). I samma veva körde jag igång med knipövningar. Det är ungefär lika rafflande som det låter – inga adrenalinkickar där inte. Men det är viktigt att börja i rätt ände, stärka upp bäckenet och de inre magmusklerna, innan en ger sig på tyngre träning efter en graviditet och förlossning.

Mellan amningar, byte av bajsblöjor, missbrukande av Netflix och avbrutna power naps ser jag därför till att göra knipövningar och köra programmet i appen varje dag. Nu har jag dessutom köpt isbroddar (och samtidigt intjänat cirka en miljard vuxenpoäng) för att kunna fortsätta promenera även om det blir fortsatt snökaos.

Under graviditeten tränade jag ända in i kaklet och var på gymmet dagen innan värkarna började. Men då kändes det också bra att göra det. Nu känner jag istället tydligt att min kropp behöver skynda långsamt med övningar som ger den utrymme att läka. Knoddis kräver också sin tid och energi i sig. Samtidigt så längtar jag efter att få riva av ett riktigt svettigt konditionspass.

Om ett par veckor ska jag på efterkontroll hos barnmorskan och får jag grönt ljus då kan jag börja gymträna lätt igen. Kanske, om det känns bra, smygtestar jag lite lätt kondisträning på crosstrainern innan dess… Håll tummarna.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer