Gympremiär!

I onsdags förra veckan, nästan fem veckor efter förlossning, var jag hos barnmorskan på efterkontroll. Allt (=paketet) såg bra ut, knipet knep där det skulle och jag fick grönt ljus för att successivt öka träningsintensiteten. HURRA! Samma dag gjorde jag också klart den sista nivån i MammaMage-appen* och konstaterade att delningen av magmusklerna i princip är ihopläkta. Firade med att gå och träna och ta en lökig gym-selfie.

I onsdags förra veckan, nästan fem veckor efter förlossning, var jag hos barnmorskan på efterkontroll. Allt (=paketet) såg bra ut, knipet knep där det skulle och jag fick grönt ljus för att successivt öka träningsintensiteten. HURRA! Samma dag gjorde jag också klart den sista nivån i MammaMage-appen* och konstaterade att delningen av magmusklerna i princip är ihopläkta. Firade med att gå och träna och ta en lökig gym-selfie.

Nu är tanken att köra gympass i kombo med kondition på crosstrainer och motionscykel under hela december, där jag gradvis ökar intensitet, kvantitet och motstånd/belastning. Varje pass avslutar jag med tio minuter MammaMage-övningar för att fortsätta träna upp de inre magmusklerna. Knipövningarna gör jag like nobody’s watching under vilan mellan styrkeseten. I januari hoppas jag sedan kunna köra igång lite lugnt med boxningen och roller derbyn igen. Egentligen vill jag kasta mig in i det redan nu, men jag ska försöka tygla mig och inte gå ut för hårt. En sak i taget, säger mitt nyvunna mammatålamod till mitt chockade, rastlösa (forna?) jag.

Är hur som extremt glad över att äntligen kunna träna igen. Eftersom jag har ett spädbarn vars favoritsyssla är att äta vill jag ge en eloge till whoever som uppfann den elektroniska bröstpumpen. Utan den skulle mina solo-eskapader till gymmet inte vara möjliga i nuläget. Inom kort (typ när lill-kotten aka chefen tillåter) tänkte jag också signa kort någonstans där en kan ta med sig sitt barn in i gymmet på utvalda tider.

Några tips på bra ställen i Stockholm?


Lökig gym-selfie – bildbeviset från första “riktiga” träningspasset efter förlossningen.

 

* Kan verkligen rekommendera appen, där en måste göra ett visst antal övningar ett visst antal gånger innan nästa nivå med övningar låses upp. På så sätt får en hjälp att succesivt öka träningen och göra rätt från början.

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer