Ett sista inlägg

Jag tror att många känner igen sig när jag säger att ens prioriteringar förändras när en får barn – och att ens egentid samtidigt minskar med cirka 99 procent. Att träna under spädbarnstiden handlar om att ta båda dessa saker i beaktning. Det, och att bli en jävel på att planera.

Jag tror att många känner igen sig när jag säger att ens prioriteringar förändras när en får barn – och att ens egentid samtidigt minskar med cirka 99 procent. Att träna under spädbarnstiden handlar om att ta båda dessa saker i beaktning. Det, och att bli en jävel på att planera.

Jag har insett att det kanske var smått överambitiöst att tro att jag skulle hinna träna både roller derby, löpning, styrketräning och kampsport under första tiden på föräldraledigheten. Därför har jag lagt  roller derbyn, som är min nyaste träningskärlek, på is tills (om?) jag får mer tid i mitt liv. Det är helt enkelt kampsporten som jag vill tillbaka till mest, alltså prioriterar jag den.

Jag har också börjat träna på en ny klubb som ligger på gångavstånd från vårt hem, trots att träningen främst utgörs av submission wrestling, som är helt nytt för mig. Hjärtat klappar mest för boxningen men första gången jag testade SW föll jag (pun intended) direkt. Men framförallt är det praktiskt att det ligger nära. Det sparar tid och klubbens träningsschema funkar för oss som familj.

Nu när jag inte längre bara kör styrketräning och rehabövningar längre, utan också har smugit igång med kampsport igen, så lägger jag också en stor del av min egentid på just det. Resterande tid vill jag umgås med vänner och familj. Det finns alltså väldigt lite utrymme för regelbundet och kvalitativt bloggande just nu, vilket mest resulterat i ett dåligt samvete som rafsat och gnagt. Jag har därför valt att sluta blogga här.

Men innan jag signar ut för gott skulle jag vilja tipsa om ett par instagramkonton som jag tycker skriver vettigt om det här med hälsa under och efter graviditet. För när mainstreammedia skriver om ämnet är fokus ofta på vad en ska (och inte ska) äta för att inte gå upp “för mycket” i vikt under graviditeten, hur en kan “träna bort mammakilona” eller “få platt mage igen”. Som om det enda målet med träning vore att sträva efter att få en normativ kropp. Som om hälsa vore lika med platt mage. Som om en inte kan träna bara för att det är roligt, eller för att stärka ens kropp. Det är snedvridet och synd. Betydligt färre rader handlar om vikten av knipövningar och rehab av bäckenbottenmuskulaturen och de inre magmusklerna, det vill säga, träning som främjar funktion och läkning. Likväl pratas det alldeles för lite om förlossningsskador och graviditetskrämpor i överlag och hur en kan få hjälp med det. Det finns fortfarande många tabun, och eftervården är många gånger undermålig.

Några som på bra sätt lyfter den här typen av ämnen (på instagram) är:

 * @bakingbabies (har tidigare tipsat om bloggen med samma namn). Skriver om kvinnohälsa och fysioterapi.

 * @gordelkerstin. Lyfter tabubelagda ämnen och skriver personligt om förlossningsskador.

 * @ulleelina. Skriver bland annat om endometrios, foglossning och eftervård efter graviditet utifrån ett personligt och feministiskt perspektiv.

 
Tack för att ni har hängt med tills nu!

 /Lina

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer