Testar trailskor

Jag åkte till en sportbutik för att köpa nya löparskor, då det blev hål i mina tidigare. Väl i butiken fick jag prata med en kunnig säljare. Vet inte om jag blev lurad eller om jag faktiskt har gjort ett riktigt bra val – men jag kom inte hem med ett par nya Asics Gel-Nimus 20 som det var planerat, utan med ett par Salomon Sense Ride. Ett par hybridskor – trailskor med dämpning. Jag testar trailskor för första gången.  Just dessa löparskor är en ”light variant” av trailskor. Ska man springa på lerigt underlag eller riktigt avancerad traillöpning, kan det vara bra med ett par andra skor. Jag har ju alltid bara haft ett par löparskor åt gången, men eftersom löpningen tar mer och mer av min träning och jag njuter så otroligt av det, så känner jag nu att jag behöver utöka löparskorna till antalet. Olika underlag, olika typ av löpning – variation är bra för fötterna!

Jag har nu använt dessa några gånger. Först gick jag i dem några gånger, då ryggen inte var ok, men har nu sprungit min första runda i dem. Jag är ju så van vid ganska mycket dämpning, så det är lite annorlunda att springa med dessa. Det har varit galet varma dagar, så jag har till och med fått välja bort kompressionsstrumpor någon dag bara för att det varit så varmt. Men efter mitt ryggonda har jag haft så mycket spring i benen, så att få testa nya skor på skogsstigar har varit fantatiskt.

Jag orienterade ju i ”min ungdom”, så då sprang jag med dubbskor. De hade ingen dämpning alls och var rejält ”plastiga”. Tur att tekniken utvecklas. Det ska bli spännande att testa en ny variant av löparsko. Kanske blir det ytterligare varianter av trailskor, som passar även leriga rundor…

Är trailskor något för mig?! //Vickan

Salomon Sense Ride

Testar trailskor

 

3 Comments
  1. Kul med nya skor och att testa något nytt. Ska bli kul att läsa hur du upplever dem framöver. Kram från Nina

    1. Ja, det känns kul att testa nytt. Lovar att återkomma med hur det går med nya skorna! Kram Vickan

Leave a Reply

Your email address will not be published.