Life in a happy way

Cirkelpass v. 45

November är här, min födelsedagsmånad. November kommer att innehålla en massa kul löppass, flera cirkelpass, ett bloggevent i Stockholm och så en massa annat som gör livet innehållsrikt! Cirkelpass v. 45 involverar hela kroppen.

Veckans cirkelpass:
Burpees med 180 graders hopp
Squatgång med gummiband
Springplanka
Benlyft
Enbensburpees

Material:
Matta, gummiband

Hur jag gör:
5 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 5 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 6 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 40 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Hoppas att ni alla får en fantastisk vecka! //Vickan

Variant av burpees

Ovan burpees med 180 graders hopp. Stå i plankposition på raka armar. Lägg dig ner på marken och släpp händerna från marken. Hoppa ihop grupperat. Hoppa sedan upp och i hoppet vänder du om i 180 grader och gör sedan om allt åt andra hållet – plankposition på raka armar, lägg dig ner på marken och släpp händerna från marken, ihop grupperat och hoppa upp i ett hopp och vänd 180 grader.

Nedan squatgång. Sätt gummibandet ovanför knäna. Gå ner i squatposition och ha armarna framför kroppen. Ta ett steg med höger ben, följ efter med vänster ben. Gå fyra steg åt höger. Gå sedan fyra steg tillbaka. Kroppen är hela tiden i squatposition och du har armarna framför kroppen. Om du inte har tillgång till ett gummiband, så går övningen jättebra även utan det.

Cirkelpass v. 45

Nedan springplanka. Stå i plankposition på raka armar. Lyft ett knä i taget och för det mot armarna. Spring på stället, fast du står i planka. Försök att ha så snabb takt som du kan och orkar. Blir det för tufft att springa hela minuten kan du “gå” en del av tiden. Alltså lyfta ett ben i taget upp mot armarna.

Variant av plankan

Nedan benlyft. Ligg på rygg med armarna utmed kroppen. Starta med benen rakt upp i luften. Sänk dem sedan mot marken och stanna precis innan du nuddar marken. Håll emot med magen och tryck ner svanken i marken. För benen upp till startposition igen. Är det svårt att hålla emot kan du hålla i något tungt med armarna ovanför huvudet. Här kan du läsa mer om övningen.

Magövning

Nedan enbensburpees. Stå i plankposition på raka armar. Lyft höger ben från marken. Hoppa ihop grupperat utan att sätta i högra benet. Res dig upp och gör ett upphopp på vänster ben och armarna ovanför huvudet. Ner grupperat igen och ut i plankposition på raka armar. Gör en armhävning (man kan välja att ta bort just armhävningen om man önskar). Högerbenet nuddar aldrig marken. Efter halva tiden (30 sek) byter du ben och gör samma sak fast nu nuddar inte vänster ben marken.

Variant av burpees

Gummiband Abilica

Views All Time
Views All Time
157
Views Today
Views Today
2
6 kommentarer
  1. Ett perfekt pass för morgondagens träning. Tack för att du förser mig med pass varje vecka. Du är ju som min PT kan man nästan säga… 😋🙂.

    1. Haha, PT för cirkelpass – gillar det :-)! Kul att du uppskattar passen och att du tränar efter dem. Hoppas att du gillade detta pass. Kram Vickan

    1. Jag tar tillvara på alla tillfällen att träna utomhus – det ger så mycket mer till träningen tycker jag. Jobbar inomhus hela dagarna, så att komma utomhus är livet! Kram Vickan

  2. Lite småregnigt idag, så jag får köra ditt pass inomhus ikväll.
    Så snyggt armband du visar i din Instastory!! Ditt bloggnamn är verkligen något som förmedlar glädje och positivitet. Du kanske skulle ta patent på det…. 🤗.

    1. Hoppas att passet funkade bra även inomhus!
      Ja, visste är det ett fint armband och ett positivt bloggnamn. När jag möter folk i träningssammanhang, säger de ofta “Life in a happy way” till mig istället för Vickan ;-)! Kram Vickan

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras