Life in a happy way

Cirkelpass v. 22

Maj har nästan passerat och nu börjar den första riktigt sommarmånaden (enligt kalendern). Men vi har ju haft tur med så underbart väder under hela maj! Här kommer nu ett tips för träning under veckan som kommer – cirkelpass v. 22. Skriv Cirkelpass i sökrutan här på bloggen, så kommer du till fler tips på cirkelpass. //Vickan

Veckans tips på cirkelpass:

Burpees med gummiband
Planka med armbågsdutt
Squat med kosacksteg
Sprintsitups
Skridskohopp
Sidoplanka med stjärna

Material: Matta och gummiband

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Cirkelpass v. 22

Ovan burpees med gummiband. Sätt ett gummiband runt fötterna. Håll isär fötterna så att gummibandet är spänt hela tiden. Stå i plankposition på raka armar. Hoppa ihop grupperat. Gör ett upphopp med armarna rakt upp i luften, Se till att hålla gummibandet spänt genom hela övningen. Ihop grupperat och hoppa sedan ut i plankposition igen.

Nedan planka med armbågsdutt. Stå i plankposition på raka armar. Håll kroppen så rak du kan genom hela övningen. Spänn magen. Sätt ner höger armbåge i marken/golvet och sedan upp till startposition igen. Sätt sedan ner vänster armbåge i marken/golvet. Alternera. Här hittar du en film på övningen.

Variant av plankan

Nedan squat med kosacksteg. Gå ner i en djup lite bredare squat. För ut höger ben och sätt i hälen. Tillbaka till startposition. För sedan ut vänster ben och sätt i hälen. Tillbaka igen. Alternera och håll hela tiden kroppen i en djup squat. Här hittar du en film på övningen samt en variant när du reser dig upp mellan kosackstegen..

Variant av squat

Nedan sprintsitups. Ligg raklång på rygg på marken. Res upp överkroppen och för höger armbåge mot vänster knä. Ner till startposition igen och res dig upp igen och för nu vänster armbåge till höger knä. Spänn magen genom hela övningen.

Variant av situps

Nedan skridskohopp. Hoppa från sida till sida. Ha endast det yttre benet i marken. När du landar på det yttre benet, så för det andra benet lite bakom. Skjut ifrån med stödjebenet. Håll ett högt tempo.

Hoppövning

Nedan sidoplanka med stjärna. Stå i plankposition på raka armar. Vrid kroppen till höger sida. Se till att inte tappa höften. Lyft höger arm och höger ben, så att du ser ut som en stjärna. Hitta balansen. Tillbaka till startposition. Vrid åt vänster och lyft vänster arm och vänster ben upp mot taket, så att du ser ut som en stjärna.

Sidoplanka

2 kommentarer
  1. Hej. Tränar du något mer än löpning och cirkelpass? Du ser så grymt vältränad ut. Jag ska köra detta pass ikväll, när det svalnat lite ute. Tack för passtips varje vecka! /Sara

    1. Just nu kör jag cirkelpass 1 gg i veckan och springer 4-5 pass i veckan. Jag kör oftast lite basstyrka efter löppassen (situps i olika varianter, rygglyft, squats, utfall, armhävningar). Målet är att få till två styrkepass med skivstång, men jag har inte fått till tiden att vara på ett gym sista tiden. Hoppas tt det gick bra att köra cirkelpasset idag. Det var varmt ute ikväll också… Kram Vickan

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras