Life in a happy way

Cirkelpass v. 21

Hur härligt är det inte att kunna träna tufft på hemmaplan!?! Jag älskar att den varma tiden på året är här och att jag kan träna mina cirkelpass ute på altanen. Livskvalité att träna exakt när det passar mig och övriga familjen. Man kan göra så mycket bra träning hemma, utan en massa material. Några saker kan det dock vara värt att investera i. Jag använder ibland dessa material: matta, gummiband, balansboll och hantlar. Cirkelpass v. 21 har lite extra fokus på ben och mage. Hoppas att du får en riktigt bra träningsvecka! //Vickan

Veckans tips på cirkelpass:
Boxjumps
Planka med benutdrag i gummiband
Burpees
Russian twist
Planka med två jumping jacks + två utfallshopp
Squathopp

Material:
Matta, gummiband, tyngd

Hur jag gör:
6 övningar. Jag kör övningarna i ordningen ovan.
60 sek på varje övning.
10 sek byte av övning.
När alla 6 övningar är gjorda har det gått ett varv.
Vila i 1 minut.
Jag kör sammanlagt 5 varv.
Sammanlagt tar hela cirkelpasset 38 minuter (+ uppvärmning du gör innan).

Anpassa cirkelpasset efter dig. Variera antal övningar, längden på övningarna och antal varv så att det passar just dig.

Hopp i trappa

Ovan boxjumps. Eftersom jag inte har någon box att hoppa på hemma, så funkar altantrappan lika bra. Jag gick ner tre steg och hoppade sedan jämfota upp till altanen. Res dig upp helt upprätt och ta sedan ett steg försiktigt bakåt till startpositionen igen.

Nedan planka med benutdrag i gummiband. Stå i planka på raka armar. Ha ett gummiband mellan fötterna. För ett ben i taget ut åt sidan. Håll emot på tillbakavägen. Spänn magen genom hela övningen.

Cirkelpass v. 21

Nedan burpees. Gör ett upphopp med armarna ovanför huvudet. Ihop grupperat och ut i plankposition på raka armar. Lägg dig ner på magen och lyft händerna från marken. Sätt i händerna och tryck dig upp i plankposition igen. Ihop grupperat och ett nytt upphopp.

Nedan russian twist. Ha rumpan i marken och lyft fötterna. Blir det för vingligt eller för tungt, sätt ner fötterna i marken. Ha en tyngd i händerna. Jag använder ett betonglykta som finns på altanen (man tager vad man haver…). För tyngden från sida till sida. Följ med vikten med blicken. Spänn magen.

Magstyrka

Nedan planka med två jumping jacks + två utfallshopp. Stå i planka på raka armar. Gör två jumpingjacks (hoppa ut och in med benen). Vid sista hoppet ut, hoppa direkt ihop grupperat och res dig upp. Gör två utfallshopp, ett med höger ben fram och ett med vänster ben fram. Typ saxhopp. Ihop grupperat och sedan ut i plankposition igen och börja om från början. Spänn magen.

Plank with jumpingjacks and loungesjumps

Nedan squathopp. Gå ner i en djup squat. När du reser dig upp gör du ett hopp rakt upp. När du landar, så går du direkt ner i en djup squat igen. Håll ett så högt tempo du kan.

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras