När kroppen säger nej till träning!

 

 

Är sjuk!

 

 

Är sjuk!

Jag, som aldrig är sjuk, har blivit sjuk nu. Jobbar som lärare på heltid (som personlig tränare o hälsocoach övrig tid) och som lärare har man barn och ungdomar kring sig hela tiden, vare sig de är friska eller inte! Jag är normalt sett väldigt motståndskraftig och har inte varit hemma från jobbet pga sjukdom en hel dag på evigheter, som faktiskt betyder mer än 15 år. Nu blev det för mycket smitta även för mig och kroppen sög åt sig bacillerna som flög omkring i klassrummen! Ja, man är tydligen ingen övermänniska!

Jag är ju van att träna varje dag och att bli sjuk hindrar ju det och det känns lite ovant, men samtidigt är det viktigt att lyssna på kroppen och hålla sig lugn, för alltför många som inte tar det lugnt sjuknar om. Det är något influensaliknande som går, så det gäller att vara försiktig!


  • Halsont – absolut förbjudet att träna om du har ont i halsen! Risken för att få hjärtmuskelinflammation är stor och det kan vara livsfarligt samt att återhämtningen från en sådan kan vara upp till 6 månader. Onödigt att dra på sig med andra ord!! 
  • Feber – ingen bra idé att träna om du har feber. Det gör att hjärtat får jobba ännu hårdare vid träning, inte bra! 
  • Ditt allmäntillstånd – känn alltid efter. Känner du dig svag eller allmänt medtagen så ska du naturligtvis inte träna.
  • Förkylning utan halsont – alltid svårt att säga, men jag råder till att gå tillbaka till allmäntillståndet och känna efter. 


Läs mer i artikeln nedan om träning vid förkylning och feber och hur du ska tänka innan du börjar träna igen efter en förkylning. 

https://www.alltomlopning.se/index.php?special=article&id=565

Solen skiner idag, så jag har tur för friskt luft och sol tror jag är bästa medicinen. Att sitta i lä med en kopp te med honung i lindrar gött. 

Var rädda om er! /Lénie

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer