Lyssna på kroppen när den säger ifrån!

Hade en härlig helg förra helgen då hösten visade sig från sin bästa sida, nu är det helg igen och jag hoppas på soligt och kallt denna helg också! En höst som hittills inneburit mycket jobb, både hemma och på jobbet. Plugg för att även bli behörig lärare i idrott och hälsa samt ha en eget företag som jag vill hålla igång – ja, då kan det bli lite mycket stundtals. 

Hade en härlig helg förra helgen då hösten visade sig från sin bästa sida, nu är det helg igen och jag hoppas på soligt och kallt denna helg också! En höst som hittills inneburit mycket jobb, både hemma och på jobbet. Plugg för att även bli behörig lärare i idrott och hälsa samt ha en eget företag som jag vill hålla igång – ja, då kan det bli lite mycket stundtals. 

När allt man lägger sin tid på känns kul, hur sållar man då? Det är det svåraste som finns. Jag är rätt bra på att känna av när det börjar blir för mycket – då bromsar jag. Vissa perioder är det bara att bita ihop, för det är saker som måste genomföras och det finns inget man kan prioritera bort. 

Det är viktigt att våga erkänna för sig själv att det börjar bli för mycket, att inte försöka upprätthålla en fasad om att allt funkar! Lyssna på kroppens varningssignaler – det är vanligt att man inte gör det, man kör på i samma tempo och till slut kan det vara för sent! Själv är jag, som jag skrev, rätt bra på att känna av när det börjar köra ihop sig och kan då hejda det, men det krävs att man känner sig själv och sin kropp.

Saker som fungerar för mig när det börjar brännas: 


  • Listar allt jag har, som måste göras, inom en period som kan vara allt från några dagar till en månad. Just att kunna checka av det som jag har utfört och är klar med är en enorm känsla när man tycker att det är lite mycket. 

  • Vågar säga nej till sådant som jag känner att det inte är viktigt just nu. Tänk till; vem gör jag det för? Är det för min skull eller andras? Är svaret andras  – ja, så slopar man det denna gång! 

  • Unnar mig att springa eller att gå ut och gå ofta. Inte tänka att jag inte har tid med det. En löptur/promenad ger så mycket energi så det är värt den där tiden det får ta. 

  • Tar en dag då jag FÅR “bara vara”. Risken är dock att jag får dåligt samvete för att jag just bara “är”, men när jag har gjort det några gånger så vet jag ju att det lönar sig i längden. Jag      blir mycket mer effektiv efter en sådan dag! Förutsättningen är ju att man inte har något på listan som har en deadline som man då missar – en avvägning såklart!

  • Fortsätter träna som jag brukar. DET ger mig energi! Skulle jag inte hålla igång träningen så blir det inte bra någonstans! Träning för mig är a och o om jag ska fixa stressiga perioder! Lönar sig alltid för mig!  
OBS! Det här är ju saker som fungerar för MIG när det börjar bli för mycket, men man ska tänka på att lyssna på sin egen kropp. Träning ska bara finnas med om man är van att träna och mår bra av det. Känner man sig omotiverad och inte riktigt orkar så är det ett tecken på att man borde låta bli ett alltför tungt träningspass. Tillåt dig själv att vila en sådan dag, men känner du ändå för att röra på dig kanske du istället ska rensa tankarna under en skön och avslappnande långpromenad. 
Ha en skön helg!! /Lénie
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer