Någon som funderat på vad EAA och BCAA är för något?

 

sites/default/files/Skärmavbild 2016-08-29 kl. 18.54.45.png

 

 

sites/default/files/Skärmavbild 2016-08-29 kl. 18.54.45.png

 

Kosttillskott är något som jag alltid envist sa nej till förut (utan att egentligen ha ordentliga argument för det). När jag sedan utbildade mig till PT samt började styrketräna hårdare och såg att träningen gav resultat, vilket gjorde mig peppad, insåg jag att jag ville läsa på en del och lära mig mer om just kosttillskott.

En del tillskott är jättebra att tillföra kroppen när man tränar hårt, t ex aminosyror som är viktiga vid muskeluppbyggnad och jag vill vara säker på att jag får i mig ordentligt av dessa!

Jag äter en väldigt varierad, sund kost och jag äter MYCKET mat, trots att  jag inte är så stor, men den behövs – tro mig! Viktigt att tilläggas; kosttillskott är alltså INTE MÅLTIDSERSÄTTNING, utan tas utöver alla de mål man ska äta per dag! 

Det finns många olika kosttillskott som alla har olika egenskaper, men jag vill förklara lite enkelt om aminosyror. 

 

Vad är då aminosyror, enkelt förklarat? 

Vår kropp kan bara producera 12 av 20 viktigaste aminosyrorna. Det innebär att de åtta (essentiella aminosyror = EAA; Essential Amino Acids) som vi INTE kan producera själva måste vi få i oss på annat sätt, via kosten eller genom kosttillskott.

Aminosyrorna är viktiga för kroppen i bildandet av muskler. Det kan vara svårt att veta om man får i sig tillräckligt genom sin kost så det kan vara bra att ta dessa genom kosttillskott. Kroppen kan inte heller lagra dem som den lagrar t ex fett, utan man bör se till att man tillför kroppen dessa varje dag. Äter man en varierad kost så får man vanligtvis i sig tillräckligt, men det kan som sagt vara svårt att veta. Äter man mycket av animaliska produkter som kött, fågel, fisk, mjölk och ägg får man säkerligen i sig dagsbehovet, då de innehåller större mängder med essentiella aminosyror, men vill du verkligen bygga muskler, så är kosttillskott ändå ett bra alternativ. Muskeluppbyggnaden begränsas om du inte får i dig tillräckligt av dessa åtta EAA. 

Det är speciellt tre av dessa åtta som är viktigast i just muskeluppbyggnaden, vilka är isoleucin, leucin samt valin. De kallas de grenade aminosyrorna (BCAA = Branch Chained Amino Acids). Den gruppen talar man mycket om inom träning. De har flera viktiga funktioner, bland annat så har de sina specifika funktioner i ämnesomsättningen, men också vi stressreaktioner samt vid omsättning av både energi och muskler. BCAA funkar som direkt bränsle ut till våra muskelceller. De behöver inte passera levern, som de andra aminosyrorna behöver göra. Nivån på BCAA i kroppen sjunker snabbt när man tränar hårt så därför är det bra att det går att ta dessa separat. Jag tar alltid min BCAA innan träningen. Det finns i både pulverform som man blandar ut i vatten och i kapslar. Jag blandar till en drink före min träning och tycker det känns bra! Det blir ju som en sportdryck. Pulvret går dessutom ut i kroppen snabbare än kapslarna!  

Ha en bra kväll! /Lénie

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer