7 enkla tips hur du gör din träning roligare när den börjar kännas trist och rutinmässigt.

sites/default/files/Joggingskor.jpgNär träningen börjar kännas tråkig och det blir segt att ta sig iväg, för det händer faktiskt, är det kanske dags att försöka hitta några saker som gör att träningen känns roligare.

 

sites/default/files/Joggingskor.jpgNär träningen börjar kännas tråkig och det blir segt att ta sig iväg, för det händer faktiskt, är det kanske dags att försöka hitta några saker som gör att träningen känns roligare.

 

  • Hitta någon att träna med! I din närhet finns säkerligen någon kompis som också vill någon att träna med. Man peppar varandra och träningen blir verkligen av. 
  • Testa nya träningsformer. Var inte rädd att kliva ur den berömda bekvämlighetszonen! Hitta träningen som du verkligen tycker ger dig en kick och en nystart. Man vet aldrig förrän man har testat! Det kan hända att du får testa några olika varianter innan du hittar den men det är det värt! 
  • Lyssna på din favoritmusik under träningen eller varför inte en bra podd? En motionsrunda blir MYCKET skönare, lättare och roligare om du har bra musik i öronen! Hittar du bara hörlurar som sitter bra och skönt är det perfekt! Viktigt är dock att hålla sig till kanten, vara uppmärksam på trafiken så att man inte råkar ut för något för att man inte hör! Ta och sjung med i låtarna också så glädjer du de som du eventuellt passerar, hehe!! 
  • Sätt upp mål och ge dig själv en belöning när målet är nått! Anmäl dig till ett lopp eller sätt upp ett mål som att du t ex ska fixa att springa 5 km utan att börja gå och fixa det inom tre veckor eller dyl. Belöning när målet är nått kan t ex vara nya träningskläder. Det känns alltid bra att ha färgglada färger och en snygg mix på kläderna när man tränar – det blir man glad av! 
  • Försöka att verkligen att hitta glädjen i träningen. Det är den goa känslan under och efter träningen som du ska pränta in i ditt medvetande så att det är DEN känslan du har i kroppen när det är dags!
  • Byt runda! Om din träning består i att sticka ut och springa, cykla eller åka inlines t ex – hitta nya rundor att motionera på! Det är lätt att man tar samma runda, av ren bekvämlighet för att den är lagom lång, lagom svår, bra väg osv. Bara att byta håll kan vara ett sätt! Att byta håll är till och med bra för kroppen om det är så att du springer/promenerar.  
  • Anlita en PT. Det kan vara idé att anlita en PT för att få hjälp med olika träningsformer; ute, inne, styrketräning, hemmaträning osv. En PT har oftast bra idéer på att få variation i sin träning. 
Lycka till!! 
/Lénie
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer