Tips på hur du får struktur på vardagen igen efter semestern.

sites/default/files/Gåverön.jpg

sites/default/files/Gåverön.jpg

Stor del av sommaren har gått, ja så är det fastän man nästan inte vill uttala de orden. Sommaren som man går och längtar till ända från januari känns det som. Vi har ofta stora förväntningar inför semestern, allt man vill göra, allt som ska bli gjort och allt man ska hinna med. Den här sommaren var inte så planerad som den brukar vara för egen del. Det kändes skönt att ha det så, att inte ha en massa saker inbokat utan ta det som det kom och framförallt rätta sig en del efter vädret. Det har blivit en hel del jobb hemma och det har varit roligt att vara en del av det och få till det som vi vill ha det! Däremellan har vi tagit tillvara fina dagar och åkt ut på sjön och lagt oss på en ö, lagat mat där och de allra flesta gångerna även gjort ett träningspass innan vi åkt hem. Mycket energi har hämtas på det sättet för oss, speciellt som det funnits så mycket att göra hemma. Vi har också hunnit med att vara sociala, vilket ju också är viktigt! Sammanfattningsvis; en härlig sommar har det varit! 

Nu är det dags att komma in i de vanliga rutinerna och det kan kännas tungt att komma igång efter semestern, för även om man har hållit igång kroppen så är det oftast inte med samma regelbundenhet och ordning som annars. Här kommer några tips på hur du kan få in bra rutiner igen: 

 

  • Se till att gå upp i bra tid på morgonen även om du har ett jobb med oregelbundna tider. Att äta en tidig frukost gör att du får bra start på morgonen och kan därefter få in alla andra måltider under dagen. Det är lätt att sova över frukosten och sen äta frukost när det egentligen är lunch, vilket inte är så bra för kroppen om det händer ofta. Minst fem mål mat om dagen förespråkar jag; frukost, mellis, lunch, mellis och middag.  
  • Planera veckans mat. Handla efter det så att du har allt hemma, vilket underlättar massor när man kommer hem från jobbet och kanske inte alls har lust att ställa sig och laga mat. Vet man då vad man ska äta och att man har det hemma är det “a piece of cake”! 
  • Se över vad du har inbokat under veckan och skriv in i kalendern, så vet du exakt vad du har för tid över till annat. 
  • Planera in veckans träningar. Vilka dagar ska du träna och vad ska du träna? Det går ju inte alltid att hålla dessa såklart, då det kan vara saker som är viktigare som dyker upp, men att ha en plan och att följa den så mycket som möjligt är bra. Variera din träning – det ger bäst resultat och träningen blir roligare! 
  • Bra sovrutiner. Sömnen är viktig för att du ska må bra. Det är lätt att vända på dygnet när det är semester, speciellt om du är yngre tror jag, men nu är det dags att vända tillbaka så att du kommer in i rätt mängd sömn så att du fungerar bra i vardagen och orkar! 

 

Kan tyckas trist att det ska vara så uppstrukturerat, men grejen är att om du gör det så får du så mycket tid över för att det är ordning och reda och du behöver alltså inte lägga tid på att funderar på om du överhuvudtaget ska träna eller inte samt vad du ska laga för mat efter jobbet, om du måste åka och handla osv. Det gäller alltså att komma på att dessa rutiner ger mycket tid över till att kunna vara spontan till annat som dyker upp.   

Ha en bra dag! 

/Lénie

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer