5 fördelar med att träna i trappa!

sites/default/files/Trappan.jpg

TRÄNA I TRAPPA

Inte alltför långt hemifrån finns det en trappa som vi gillar att åka och träna i med jämna mellanrum. Det är 427 trappsteg upp och tar vi oss till toppen och sedan springer ner och till trappans början igen, så har vi avverkat 1 km varav 200 meter trappa. BRA TRÄNING!! 

sites/default/files/Trappan.jpg

TRÄNA I TRAPPA

Inte alltför långt hemifrån finns det en trappa som vi gillar att åka och träna i med jämna mellanrum. Det är 427 trappsteg upp och tar vi oss till toppen och sedan springer ner och till trappans början igen, så har vi avverkat 1 km varav 200 meter trappa. BRA TRÄNING!! 

Första varvet är oftast det kämpigaste, sen går varven av bara farten. När man kommer uppåt 6-7 varv börjar det bli tungt igen för att sen lätta efter ett par varv, men det är naturligtvis individuellt hur det känns! 

Trappträningen går att variera nästan i det oändliga: 

 

  • Två steg i taget.
  • Springa upp.
  • gå ett steg i taget.
  • varva dessa tre sätt. 
Man kan göra varven som innebär både trappträning och löpning/jogg/gång eller så tar man trapporna både upp och ner…eller varför inte varva med löpningen eller bara trappa upp o trappa ner.
Ge dig ut och kika om du har någon bra trappa att träna i din närhet! Här är anledningarna till att du ska göra det: 
5 fördelar med trappträning:
  • Du både utmanar och tränar upp koordinationen. 
  • Riktigt bra träning för ben, rumpa, höftböjare men även bålmuskulaturen då du spänner bålen för att vara stabil i kroppen när du går i trapporna.
  • Du förbättrar konditionen. Syretillförseln blir bättre, speciellt om du ökar tempot i trappan.
  • Du tränar upp din uthållighet i trappan (speciellt om den är så lång).
  • Du förbättrar din löpning genom trappträning, då vaderna blir starkare och det i sin tur ger en spänstig och effektiv löpstil. 
Rekommenderar att komma ihåg att stretcha efter trappträning, viktigast är vaderna! 
Kör hårt!  /Lénie
Inga kommentarer

Stängt för kommentarer