Dela upp Vättern Runt i flera etapper och njut!!

sites/default/files/Runt Vättern på tandem.jpg

På det här skapliga ekipaget skavde vi runt Vättern över midsommar tillsammans med ett par vänner. Skavde, för det var verkligen så det kändes när vi avverkat några mil, men inte så att det var hindrande på något sätt alltså – det är bara rena fakta!

Vi bestämde oss alltså för att ha en lite annorlunda midsommar istället för den traditionella med fest från tidig eftermiddag, midsommarbuffé och massa vänner. Den stora frågan innan var ju vädret! Hur skulle midsommarvädret bli? Bara ordet midsommarvädret andas ju regn och sol om vartannat samt kallt framåt kvällen. Vi bestämde oss iallafall när vi satt där och planerade i mitten av maj att vi ska göra det här även om inte vädret blir kanon. Lite regn dör man inte av. Visst skulle de ha varnat för åska och regn hela helgen hade nog planerna ändrats, men nu blev det ju inte så!

Torsdag morgon vid 10 åkte vi iväg från Åmmeberg och första dagen hade vi närmare 10 mil framför oss innan vi skulle vara framme vid Omberg Turisthotell. Ett riktigt fint ställe, kan rekommenderas!! Där har jag och min sambo varit vid flera tillfällen och ätit, men också cyklat omkring där på berget. Vi visste vad vi bokade med andra ord. Cyklingen gick bra. Vi tog hela dagen på oss, tog pauser med fika, men också bad för halva styrkan. Ambitionen var att följa Runt Vätternleden, men vi valde andra vägar då vi tyckte att det var för små, ibland grusiga vägar. Vi trampade på rätt hårt mellan pauserna, så när kilometrarna på skyltarna började sjunka så kändes det rätt bra ärligt talat! Gillar ju verkligen att ta i och att känna att musklerna får jobba ordentligt, men efter 10 mil då ÄR det rätt skönt att kliva av sadeln! Min energi tog verkligen slut när vi var framme och jag fick lägga mig en stund och dricka resorb och hämta mig. Jag såg framför mig hur jag inte skulle kunna delta vid den 5-rättersmiddag vi beställt. Den inre bilden var verkligen inte ok!! Det behövdes inte så mycket vila innan jag var “fit for fight” igen, som tur var! Vi avnjöt en supergod, lång middag med 5 rätter. Så god mat, lagom avslappnade och nöjda över vår första dag på våra tandemcyklar!

Resan fortsatte, vi avverkade mil på cyklarna och solen sken i stort sett hela tiden. Vi fick några droppar på oss vid ett tillfälle, men det varade nog bara i max 3 minuter!

Sverige är fantastiskt fint! Det är det mest positiva med att sitta bak på en tandem, att jag kunde sitta och titta mig om ordentligt. Det kunde min sambo också göra såklart, men lite friare blir man där bak. Vi åkte på många småvägar, men som var asfalterade, en del var fina cykelvägar och andra var landsväg men i det stora hela så tog bilisterna väldigt mycket hänsyn till oss. På fredagen märktes tydligt när midsommarfiranden började i stugorna för trafiken minskade markant! För oss blev det sillunch i Gränna. Väl framme i Jönköping på kvällen, då vi hade ytterligare 7 mil gjorda, så blev det midsommarbuffé på hotellet! Jag trodde nog att jag skulle vara tröttare, mattare och mer sliten efter varje dag men faktum är att det gick jättebra. Vi kunde verkligen njuta av kvällarna – sitta och äta och prata och ha allmänt trevligt!

Dag 3 gick från Jönköping till Hjo. En stad som jag var jättenyfiken på, för jag har aldrig varit där. Vår cykelkärra krånglade efter några kilometer så det blev lite mekande innan vi kunde åka vidare, men då trampade vi på rätt hårt där och var framme på eftermiddagen. Solen stekte på ryggen under hela vägen, vilket syntes på kvällen!! Hjo, vilket ställe. Vi satte oss vid hamnen, åt vår grillade kyckling och la oss ner på piren och slumrade i en halvtimme i solen. Det var underbart skönt! Det var full fart vid hamnen, det andades sommarstad. Där tillbringade vi natten för att kliva upp dag 4 för sista sträckan mot Åmmeberg. Här tappade vi tyvärr våra vänner för ett knä som krånglade! Bättre att sluta cykla än att få ett knä som är ont hela sommaren, klokt beslut! Vi cyklade dock vidare. Vi hade 8 mil kvar att cykla och en mer mulen dag varnade för regn och åska, men vi trampade på. Nerför backarna var vi uppe i 50 km/h och då gick det undan kan jag säga! God mat fick vi i Askersund, hos svärmor och hennes sambo innan vi trampade de sista 7 km till Åmmeberg. Det är service det!!

Det gick otroligt bra att cykla och det är ju trots allt ett teamwork, att sitta på en tandemcykel. Det är ju inte så att det bara är den som sitter fram som kämpar utan det gör vi ju bägge två såklart. Mesta tiden lika fräscha i benen båda två och ibland var den ena starkare och tog i lite mer än den andra, växelvis, och jag känner att vi var väl synkade på det sättet. Att sitta och prata under tiden man cyklar, om ditt och datt eller att bara cykla på och reflektera över omgivningarna, över stunden och livet är rätt energigivande! Att få använda kroppen, bli svettig och känna att musklerna som finns räcker jäkligt bra till känns kanon! Bland det bästa av allt var också att jag hade mannen jag älskar allra mest framför mig vilket medförde att jag hade världens bästa utsikt framåt! 😉

Kvällen avslutades med bubbelbad och infraröd bastu i vårt lokal gym, det var grymt!

Rekommenderar alltså både tandemcykling och rundan runt fina Vättern! Btw…beundrar verkligen de som kör Vättern Runt, 30 mil i ett kör!! Herregud!! 🙂 Bra jobbat!