Mentala effekter av träning

sites/default/files/Plankan Långgrundet.jpg

sites/default/files/Plankan Långgrundet.jpg

Det är lika viktigt att träna för att vara/bli stark fysiskt och för att ha/få en bra kondition som att må bra psykiskt. Att få ihop vardagen med allt vad det innebär kan ibland vara kämpigt beroende av hur ens situation ser ut. Hos de flesta finns det perioder som är jobbigare än andra och ekorrhjulet snurrar på alltför fort. Då är det lätt att prioritera bort träningen med argumentet; Jag har inte tid med träning just nu. Ett argument som inte håller riktigt i praktiken, för grejen är att det finns SÅ mycket att vinna på att träna om man bara tar sig den tiden…som inte alls betyder att det måste vara minst 1 h träning. Ett intensivt pass på 30 minuter är tillräckligt och den tiden har alla.

Om ens vardag är hektisk rekommenderar jag att du bestämmer dig för vilka dagar i veckan du ska träna, hur lång tid passen ska ta och vad du ska göra vid de olika tillfällena, så att allt är klart och du räknar in det redan från början i ditt veckoschema. 

Positiva effekter av träning, mentalt sett:

 

  • Minskar stress.
  • Man “rensar huvudet” och kan ofta till och med lösa problem under träning. 
  • Får energi att orka med vardagen.
  • Ökar det psykiska välbefinnandet – alltså motverkar depression.
  • Må-bra hormonet endorfin utsöndras i kroppen vid träning och förutom att de lindrar smärta så får det oss att känna glädje. Endorfiner stärker dessutom immunförsvaret och du blir inte lika mottaglig för infektioner. 
  • Bättre sömn – därmed fungerar hjärnan bättre under dagarna. 
  • Man blir gladare och mer positiv.
Att hitta en plats där man känner att man lätt hämtar energi, både genom att träna men också bara genom att befinna sig där är en enorm känsla. På bilden är mitt paradis för träning: en strand med en bastu liggandes lite i skymundan men även den vid vattnet och en superbra yta att träna på. Där finns grillplats, bänkar och mycket jag kan använda i min träning. En cykeltur dit och ett styrkepass med bad efteråt – ja, mycket mer behövs inte för att få energin påfylld! 

 

Inga kommentarer

Stängt för kommentarer